Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Cilinderbus Monteren' (ID 64520).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 24-5-2011 17:52.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
[...]



Heb je enig idee hoeveel mijn bus van dia 47,6 x 39,5 krimpt als ik hem bijv met droogijs of stikstof afkoel. En wat mijn passing dan moet zijn? Hoeveel zou dat kosten?


Je passing heeft toch niets te maken met de temperatuur bij montage? Je wilt gewoon een bepaalde klemspanning bij normale (kamer-)temperatuur. Daarnaast is het verstandig te weten wat voor klemspanning je evt nog hebt bij een hogere bedrijfstemperatuur (bijv. 100graden oid.. .LC spul wordt als het goed is niet warmer dan 70 graden).

Die twee klemspanningen zijn natuurlijk aan elkaar gerelateerd, en dus moet je inschatten wat de limieten zijn. Je kunt best een klemspanning van 0.10mm hebben bij bedrijfstemperatuur, maar die klemspanning is dan opeens hoger als de cilinder weer afgekoeld is. Met een beetje pech treden er dan vervormingen op in je bus of (wat waarschijnlijk sneller gebeurt) klapt je aluminium behuizing.
Daar moet je dus gewoon ergens tussenin zitten.

Vandaar ook dat het verstandig is een kraag te gebruiken, dan heb je één kant van je marges al afgevangen; als je aan de 'lossere' kant van je klemspanningsbereik zit, is het geen ramp omdat de bus toch opgesloten zit en niet kan bewegen. Hij moet geen nulpassing hebben uiteraard, maar de bus kan iig nergens heen. Heb je dat niet, geef je vaak meer klemspanning voor de zekerheid en loop je de kans dat je materiaal heel veel belast wordt.

Het scheelt dat je met kleine boringen werkt, maar zoals ik volgens mij al eerder zei; als je de bus er zo in kunt stoppen na verhitten, kan ie er ook weer uit bij verhitten.

Ik werk met grotere boringen en gebruik helemaal geen warmte bij die passingen, omdat je daardoor bepaalde tijdslimieten oplegt, die krapper worden naarmate je temperatuurverschil groter is
Dus als je je bus invriest en je cilinder heetstookt heb je een groot temperatuurverschil, dan moet je heel rap zijn met monteren, anders wordt het verschil gauw kleiner en ontstaat er al een klemspanning.

Dat is allemaal geen probleem als je een pers tot je beschikking hebt


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved