Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'LAMBDA 1??' (ID 64474).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 16-5-2011 18:22.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas1029
volgens mij heeft rik wel gedeeltelijk gelijk wnat bij lambda 1 heb je een volledige verbranding ( dat vastnaaigedeelte snap ik niet helemaal miss omdat je dan ook geen olie meer hebt ofzo maar dat gebeurt onder de cilinder toch ook nog maar dat even terzijde) en dat houd dus in dat je geen benzine onnodig in je motor laat en dan heb je toch juist het beste rendement en prestatie? of zie ik het nou helemaal verkeerd[...]
volledige verbranding betekent dat al je brandstof gereageerd heeft met zuurstof.
Dat is bij een te arm mengsel (met overschot van zuurstof) ook zo, dus zou je vanaf lambda 1 tot lambda >1 altijd 'volledig' verbranden.....
en toch heb je daar hele verschillende lambdawaarden.
Volledige verbranding is dus niet de goede benaming omdat bij een armer mengsel net zo goed volledig verbrand wordt.
Bij een overschot aan zuurstof in combinatie met een hele mooie hoge temperatuur gaat die zuurstof als plasmabrander werken op je zuiger en dan gaan er dingen stuk, ook is een armere verbranding veel heter waardoor de zuiger teveel uitzet en vastnaait.
misschien is dat wat er bedoeld wordt, de brandstof werkt soms als detonatieremmer en koeler voor de motor, dus met een te arm mengsel kan de boel vastnaaien.
Dat kan in principe idd bij lambda 1 zijn, als je de motor heel zwaar belast. Zoals ik al zei wil je in de praktijk een rijk mengsel hebben om vermogen te krijgen. Theoretisch zou je altijd op lambda 1 / 14.7 afr perfect moeten draaien, maar in de praktijk is dat gewoon niet zo.
Hou ook het temporele aspect in de gaten, brandstof verbrandt niet tegelijk maar is een kettingreactie, dus om alle zuurstof te verbranden kun je best een rijk mengsel nodig hebben.
Het is allemaal best ingewikkeld hoor
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved