Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Derbi achetrbrug as muurvast!' (ID 64465).
De reply is geschreven door thijs-tussengas (UserID 22161) op 15-5-2011 16:16.

O.K. Steven dit is een bekend probleem, bij veel (oudere) brommers en motoren. Je kunt dit met "gepast" geweld proberen, maar als dat niet werkt, gebruik dan niet teveel geweld, want dan verniel je 't frame. Hou er ook rekening mee dat als je de as eruit probeert te slaan, je al heel snel het uiteinde van de as "in elkaar" slaat, waardoor je hem nooit meer door de bus in 't frame krijgt.
Ik doe dit als volgt: bepaal eerst of de as van je achterbrug een bout is met één vaste kop of dat het een as is met draad aan 2 kanten en dus twee moeren. Is dat laatste het geval, dan draai je ze er alle twee af en kijk je aan welke kant er de meeste draad uitsteekt. Aan de kant waar je het meeste draad hebt leg je er een of twee extra sluitringen onder en ga je de moer weer aandraaien en je draait steeds verder aan, maar af en toe ook los om te controleren of de draad niet "op" raakt. Zit er origineel een gesloten kopmoer op, neem dan een open moer. Gaat de as meedraaien nog voor de moer aan 't einde van de schroefdraad komt is 't goed; de as komt nu los. Schuift de as slechts langzaam met veel moeite op zonder mee te draaien, moet je de moer lossen, meer sluitringen toevoegen, weer aandraaien, de moer lossen, meer ringen; desnoods een stalen busje net zo lang tot de as los is of weer gaat meedraaien, wat weer betekend dat de as los komt.
Heb je nu een bout als as; dus één kant met vaste kop; boor dan de kop weg. Sla eerst met een center een putje midden in de kop en boor b.v met 4 mm boor een gaatje in de as, iets dieper dan de kop dik is. Vervolgens boor je dat gat op en op, net zolang tot de kop eraf valt. Dan ga weer te werk als boven omschreven aan de kant waar de schroefdraad nog uitsteekt.

Helpt dit alles ook echt niet, dan is er nog een laatste redmiddel, maar dat is erg radikaal, dus probeer eerst dit want zo heb je de minste kans op schade aan het frame. Bij het wegboren van de kop, moet je de as natuurlijk wel vernieuwen.

Succes, Mathijs


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved