Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Cpi vonk' (ID 64318).
De reply is geschreven door MisterJenzzz (UserID 21059) op 24-4-2011 0:06.

Is deze opgedreven?

Zal hier maar eens mijn opvatting van een ontsteking zetten.
Fouten onder voorbehoud, als iemand het beter weet kan ik er maar van leren...

dus eerst heb je de ontstekingspoel. Met daarover je vliegwiel.
Dus de zogenaamde ontsteking. Hieruit komen (meestal) vier draadjes.
Deze zijn dus:

pick up (meestal losse draadje). Deze genereerd de meeste stroom bij een draaitje aan de kickstart. Dan heb je de puls, dit is het kabeltje die verbonden is met het kleine zwarte stukje naast je vliegwiel met het magnetisch puntje. Dit heeft per draai een klein signaal.
Het volledige blokje moet onder massa (-) staan. Kun je eenvoudig doormeten.

daarna kom je aan de cdi. Ik zal nu enkel de bekabeling uitleggen die essentieel is om de brom te laten draaien.

hier komt toe: puls van ontsteking, voeding van ontsteking (pick-up), massakabeltje.

Hier gaat(meestal) 1 kabeltje weg naar de bobine.

Per keer dat de cdi een signaal krijgt van de puls zorgt deze ervoor dat de massa eventjes tegen de voeding zit en stuurt deze zware stroompulsen door naar de bobine.

Daarna gaan we naar de bobine.
Deze krijgt + in stroompulsen van de cdi en massa. als er een stroompuls binnenkomt in de bobine laad deze met de massa de bobine op. Zodra de stroom wegvalt wordt wordt de grootste stroomstoot door de bougiekabel, bougiekapje gestuurd om zodoende een vonk te maken aan de bougie.

In jou geval denk ik inderdaad dat de cdi kapot is... deze kun je moeilijk doormeten. Graag zou ik eens de waarde in volt weten dat je krijgt op de twee draadjes die naar je bobine gaan als je stampt. een gemiddelde waarde, zal iedere keer verschillen.

Greetz, Misterrr Jenzzz


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved