Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Maakt een hoge drukkop je brommer zuiniger?' (ID 64313).
De reply is geschreven door Maeddy (UserID 18011) op 20-4-2011 0:03.
Hogere compressie zorgt inderdaad voor een zuinigere brommer:
Voor degenen wie het interesseert:
Rendement van je (benzine!) motor = 1/(R^(1-k))
Waarbij R je compressieratio is en k je 'specific heat ratio', waarbij 1.4 een typische waarde is voor een benzinemotor.
Plot dit maar, en je zult zien dat bij een toenemende compressieratio je rendement beter wordt.
Echter, zijn er limiterende factoren zoals klopvastheid. Vaak vergeten wordt de mechanische verliezen die optreden bij een hogere compressieratio. Er gaat meer warmte verloren in extra frictie en het comprimeren van je mengsel.
In de praktijk zie je dus dat het ophogen van je compressieratio je brommer inderdaad zuiniger maakt. Echter na een bepaalde waarde voor deze ratio, van een aantal factoren afhankelijk, zal je rendement toch gaan dalen.
Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 20-4-2011 om 0:05 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved