Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'raar afstel probleem.' (ID 64292).
De reply is geschreven door Pixl (UserID 18178) op 19-4-2011 22:39.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


ergens heb je ook wel gelijk, je hebt eigenlijk de andere ervaring ook nodig, maar juist de fijnafstelling is goed te doen met bougiekleur. Als ik dat ding voel stotteren en doen, en de bougie is koffiebruin dan klopt er iets niet.
Als dat ding super rijdt, maar de bougie is te wit, staat ie toch echt te arm.

Nog klein voorbeeld van mezelf... ik was mijn auto aan het afstellen (elektronische injectie dus geen carbjes), AFR meter (meet de verhouding brandstof/lucht) gaf aan dat mijn mengsel perfect was, gebaseerd op de uitlaatgassen.

Toch spoot ie de onverbrande benzine uit mn uitlaat eruit. Bougiekleur zal ongetwijfeld ook mooi koffiebruin zijn geweest aangezien ie iig niet teveel benzine verbrandde. Liep verder ook wel aardig.

Uiteindelijk bleek ik mijn injectors niet op de optimale plek te hebben gezet, waardoor mijn benzine niet volledig wilde verdampen en het onverbrand de uitlaat weer uitkwam. Beetje te vergelijken met verkeerde maat carb.

Maargoed, ik weet dus niet hoe de bougies waren uit mijn hoofd, want ik stelde gewoon af aan de hand van die sensor. Denk dat de bougies een nauwkeuriger beeld gegeven zouden hebben. die gingen btw razendsnel kapot met dat te rijke mengsel

Eigenlijk is het ook een anekdote van niets...


Oké, ook weer wat geleerd. Maar in eerste instantie is de bougie niet hèt om op af te stellen, aangezien de meesten hier niet de zeeën aan verstand hebben zoals sommigen hier die weten welke maat carb wel / niet goed is, kun je imo beter op de symptomen van je brommer afgaan dan steeds de bougie eruit te draaien.

Als je echt op de bougie af gaat stellen als leek, en je bougie blijft maar raar kleuren omdat je carb te groot of te klein is, dan blijf je bezig, terwijl je hem wel goed aan het lopen kunt krijgen in de meeste gevallen.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved