Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'krukastap afgebroken...?' (ID 64272).
De reply is geschreven door rubbert (UserID 9739) op 17-4-2011 21:46.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Als je met je vinger over dat breukvlak gaat, voelt het dan net zo glad als dat het er op de foto uitziet?

Want als het redelijk glad is, waar het er dus naar uitziet, is het een vermoeiingsbreuk. Dit is een breuk als gevolg van vermoeiing. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat dit niet van een paar opdonders komt, maar van langdurig hoge piekspanningen. Dus, en daar ga ik weer, wellicht een uitlijfout..

Is het toch niet zo glad als dat het eruit ziet, dan is het zoals rubbert zegt, ook goed mogelijk dat het door een paar harde opdonders komt zoals door problemen met het schakelen, en eventuele detonatie.

Edit:

Dat pingelen zou je moeten merken. Geeft behoorlijke klappen. Wordt normaliter ook gemeten met een soort geluidssensor. Immers hebben deze klappen een bepaalde frequentie gerelateerd aan je boring.
Als je niets extreems aan je setup hebt, ga je echt niet pingelen. Wordt vaak veroorzaakt door een verkeerd afgestelde ontsteking, slechte squish, of te hoge compressie.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 17-4-2011 om 21:37 uur.



fout, die paar opdonders hebben dan een initiatie veroorzaak (hele kleine scheurtjes) die later, onder gewone belasting (als het motorblok draait) verder scheuren, doordat die kleine scheurtjes een gigantische kerfwerking hebben (maar deze worden, doordat ze zo langzaam vormen ook glad geschuurd)

Er is altijd een deel van het breukvlak wat niet vlak is, dit is het "rest oppervlak" dit is het deel wat een brosse breuk heeft ondergaan, omdat het gewoon niet meer sterk genoeg is om de spanning aan te kunnen, (dit oppervlak wordt steeds kleiner naar mate de scheuren verder scheuren) en als dit oppervlak dus in verhouding vrij groot is betekend dit dat de astap is afgebroken onder een grote spanning, en niet door een kleine spanning die heeeeeel lang erover gedaan heeft hem te breken,

nu houd ik er over op, als je er meer over wilt weten moet je maar even een werktuigonderdelen boek op gaan zoeken


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved