Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'krukastap afgebroken...?' (ID 64272).
De reply is geschreven door rubbert (UserID 9739) op 17-4-2011 20:57.

dat die gebroken is door metaalmoeheid is een ding wat zeker is, en is een logische plek omdat daar, door die diameter overgang, hoge spanningen voorkomen,

dan kan je gaan kijken naar de radius van die overgang, maar daar hebben ze wel aan gerekend, en zou makkelijk genoeg moeten zijn

logischer is om te gaan kijken naar hoe er zulke grote krachten op hebben kunnen komen, maar dat blijft giswerk ben ik bang. dat kunnen zijn:

-grote zijwaartse (afschuif) krachten (door het niet goed uitlijnen)
-grote buigkrachten, bijv. onbalans in iets
-grote torsiekrachten waar ik het op zou gooien

bijvoorbeeld dat je blok regelmatig back fired of pingelt of iets dergelijks, dan krijgt de zuiger een klap de andere kant op, terwijl het vlieg wiel vooruit wil blijven duwen door z'n grote massa
dit hoef niet eens vaak te gebeuren, maar is genoeg voor een leuke piekspanning met als gevolg: scheurinitiatie, wat verder gaat in scheurvorming (dit kan gewoon door z'n normale belasting), en uiteindelijk catastrofale breuk
(wat eerst als definitie werd gegeven even uitgelegd)


kunnen ook andere dingen zijn hoor, schakelen zonder koppeling is ook een leuke, en zo zijn er nog wel 10.000 te bedenken, maar dit leek mij de meest logische/meest voorkomende verklaring





Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 17-4-2011 om 21:02 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved