Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '4-tact opvoeren.' (ID 64108).
De reply is geschreven door De Schout (UserID 755) op 28-3-2011 21:32.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


dat geldt voor ronddraaiende massa niet voor een zuiger die op en neer gaat.

Lichtere zuigers geven wel degelijk meer vermogen, juist omdat er minder energie verloren gaat in die op en neer gaande beweging. Een ander voordeel is dat je maximale zuigersnelheid weer wat hoger ligt.

Zolang je geen 15k gaat draaien zou ik me niet zo verdiepen in die zuiger. Denk dat het leuker is dat dat ding ook nog een tijdje meegaat dan dat ie nét die ene pk meer heeft, dan ben je 30 sec sneller op school maar sta je wel je zuiger om de 3wk te vervangen.

[...]



een vliegwiel is niet hetzelfde als een zuiger...

dat gelul van leen over hoe de krukas staat is ook niet echt interessant vind ik in dit geval, feit blijft dat je een gewicht hebt (zuiger) en dat ondervindt acceleratie en deceleratie, of het nou een zware belasting voor je krukas is of niet, dat gewicht moet elke keer van richting worden veranderd en dat kost energie. Klaar. Die energie kun je verminderen door het gewicht te verkleinen.
Hoe groot de belasting voor je krukas is is een ander verhaal, maar weet wel dat als je toeren toenemen, je krachten op die op en neergaande delen even tot de macht 4 toenemen.

Heb dat ooit mooi gelezen op de arp site geloof ik. Daarom zijn drijfstangbouten ook van zo'n groot belang als je je toeren gaat verhogen.

iedereen weet dat je met een hoger maximumtoerental meer vermogen hebt, dus als je meer vermogen wilt, meer toeren wilt draaien, is het toch wel fijn dat je die op- en neergaande delen licht houdt.

Voor TS niet interessant. tegen de tijd dat je op dat punt bent aangekomen heb je de rest van je blok ook al vervangen.

Zuigers moet je niet teveel aanpassen, fabrikanten maken die zuigers niet voor niets zo. Hemd inkorten neemt een heel groot deel van je draagvlak weg, waardoor ie gauw door de oliefilm op je cilinder heendouwt en dan is je slijtage lekker hoog.
Plus dat ie lekker klappert.




het hele topic is toch al een grote discussie over iets waar de ts niet om gevraagd had, dus kan ik er ook nog wel even op in gaan.

ben het er niet echt mee eens dat het de- en accelereren van je zuiger opzich vermogen kost. het accelereren idd wel, maar het deaccelereren levert weer 'precies' evenveel energie op..

het enige voordeel van lichtere zuiger is idd de krachten op de drijfstang binnen de perken houden. (kwadratisch met de hoeksnelheid, imho)





Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved