Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'niet af- te stellen 4 takt' (ID 63468).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 16-3-2011 1:00.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chick
naja kijk zoals eerder vermeld in dit topic is dit de eerste 4 takt waar k echt zelf aan sleutel, tot dusver vergaat me dat vrij soepel, en naja ik dacht dat als de inlaat klep iets eerder dicht laat gaan is er dus meer slag om de compressie op te bouwen... maar goed k ga er vanuit dat jij me dan kunt uitleggen hoe dat dan in z'n werk zit??


Dat is nog niet eens zon hele slechte redenatie
Maar als je het zou bekijken in inlaatduratie dan maakt 0.05mm verschil op je timing zo weinig uit dat je misschien 0.00001% meer compressie hebt. Maar in theorie heb je dus eigenlijk wel gelijk.

Ik doelde er meer op dat als je dus te weinig klepspeling hebt, je klep open blijft staan en je daardoor compressieverlies zult hebben. Zie het vaak zat bij auto's, vooral als de koppen lekker krom zijn getrokken.

Bij viertakten is het iig zo dat je allereerst moet zorgen dat je statische afstellingen goed zijn, en daarmee bedoel ik dus je kleptiming, je klepspeling en eventueel je ontsteking.
Daarna ga je de dingen afstellen die daadwerkelijk voor het lopen van belang zijn, zoals ontsteking en mengsel.
En de ontsteking heeft dan eigenlijk meer betrekking op (oude) auto's, waar je dus eerst je verdeler goed moet zetten qua tanden, en later maar een keer (dynamisch) met de stroboscoop gaat fijnafstellen, maar bij een brommer is het gewoon een kwestie van de grondplaat goedzetten áls ie al verstelbaar is.

Mengsel doe je iig als laatste als je zeker weet dat de rest goed is.
Onthou dat goed, want heel veel mensen komen daar pas heel laat achter dat dat de enige juiste manier is
Kijk maar naar hoe je zelf de boel hebt aangepakt, je gaat eerst met sproeiers aan de gang etc en nu kom je pas bij timing/klepspeling uit.
Begrijp ik ook wel, want dat is ook het meest eenvoudige...maar je hebt altijd kans dat je straks helemaal niet meer weet waar de oorzaak begon




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved