Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Krukas vervangen' (ID 64013).
De reply is geschreven door _3s_ (UserID 10287) op 16-3-2011 0:13.

Als je de beschikking hebt tot een pers zou ik alles gewoon koud persen, dat gaat het best vind ik.

dus:

Je perst eerst je lagers in je carters.
Daarna pers je je krukas (met beleid) in 1 van je carters, waarna je ook de versnellingsbak in dit carter legt.

Het andere "lege" carterhelft leg je op de "complete" carterhelft en duwt dit met je hand toe tot je er je blokbouten in kan draaien.

Nu draai je de blokbouten allemaal gelijkmatig aan, dus niet één eerst helemaal erin draaien.

Tadaa, je blokje is toe.

Ik zou het niet gaan doen met opwarmen en afkoelen. Waarom niet? Omdat je lagers vanuit de fabriek gesmeerd zijn. Als je nu je lagers warm gaat stoken, stook je ook die olie er tussen uit. Dit is op zich geen probleem want je moet toch olie gebruiken als je je lagers en krukas monteert. Ook krijg je dan dat je lager niet gelijkmatig opgewarmd wordt, en dat vind het lagertje niet zo fijn

Over die ring weet ik niks, ik ben niet bekend met AM6 blokjes.

Je oude keerring kan je gewoon met een platte schroevendraaier eruit wippen, ofwel draai je een parker in de keerring en draai je die er zo uit. Het lager mag je er rustig uit persen ja.

Persen moet je trouwens altijd voorzichtig doen, en met veel geduld.
Steeds goed blijven kijken of alles mooi gaat en of je lagers nog recht blijven zitten tijdens het persen.

succes!

Edit: Wanneer je je lagers in je blok perst, pers je steeds op de buitenste ring van het lager, zo voorkom je schade

Dit bericht is gewijzigd door _3s_ op 16-3-2011 om 0:34 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved