Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'bracket as batavus mk4' (ID 63773).
De reply is geschreven door thijs-tussengas (UserID 22161) op 10-2-2011 20:47.
Wat ik er zo gauw van kan zien, staat die as op zich wel goed, maar............. een Sachs motor moet je helemaal correct uit-shimmen.
Bij het uit elkaar halen, ben je waarschijnlijk een aantal (flinter)dunne ringetjes op de assen tegen gekomen. Als regel moeten die altijd exact zo je ze verwijderd hebt, dus per aantal én per dikte, teruggezet worden. Na revisie moet je de uitshimming corrigeren, of het blok zal mogelijk beroerder lopen als voor de revisie.
Op de koppeling horen 3 sluitklemmen (laat ik ze zo maar noemen) Als de platen én de veren geplaatst zijn moet het geheel met een speciale pers ingedrukt worden en de drie klemmen aangebracht. Heb er slecht 2 dan zal de koppeling niet ontkoppelen, het deksel kantelt dan scheef weg voor de uitdrukstift! Je kunt proberen de hele handel met "gepast geweld" in elkaar te zetten, maar dan riskeer je schade.
Een Sachs reviseren; ik begin er geeneens aan; zonder speciaal gereedschap én de routine is het bijna niet doen. En daarom hangt onder mijn Sparta 2-V dus een JLO motor. Let op; de onderdelen zijn duur en sommige moeilijk verkrijgbaar, laat het geen dure mislukking worden.
Mathijs
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved