Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Contactslot tomos' (ID 63748).
De reply is geschreven door tomos. (UserID 21522) op 8-2-2011 23:12.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]
[...]
ok vriend, let op.
Onder dat ronddraaiende ding aan je krukas (vliegwiel) ligt je grondplaat. Daar komen allemaal draadjes uit. Een van die draadjes gaat naar je bobine. Je bobine vind je heel makkelijk door eventjes je bougiekabel te volgen. Het kastje waar die eindigt, DAT is de bobine.
Dat dunne draadje dat daar aankomt, dat moet je gaan kortsluiten/onderbreken.
Kort lesje electronica: kortsluiten is + en - met elkaar in verbinding brengen.
Nou, wat is je + ? Precies, die draad naar de bobine.
Wat is je - ? Jep, je frame.
Nou, jij koopt gewoon een contactslot dat je er leuk uit vindt zien. Zitten aaaaaaaaalllemaal standjes op. Koop een lekkere simpele. Idd van een mt of een tsx.
Wat je wilt doen, is op het moment dat je je sleutel eruit haalt om je klas in te gaan, dat de draad naar je bobine kortgesloten wordt.
Nu mag jij gaan beredeneren hoe je dan het contactslot moet aansluiten. Ga ervan uit dat er twee draadjes uitkomen, die via het contactslot al dan niet met elkaar in verbinding gebracht worden..
Als je dit kan beredeneren, kun je het ook maken.
Pak een soldeerbout, beetje tape en flans dat ding in elkaar.
edit: volg de bougiekabel OMHOOG. anders sluit je straks nog van alles aan op je cilinderkop
Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 8-2-2011 om 23:04 uur.
jah k snapte wel ongeveer hoe het werkte, maar mijn vraag was alleen maar waar ik hem het best kon aansluiiten, maar iedereen zegt wat anders volges mij :s
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved