Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Suzuki TSX 47mm opboren naar 50mm (bigbore 86cc)' (ID 63668).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 30-1-2011 12:37.

daarom... de timing die tammer wordt door het opboren compenseert die paar cc's weer keihard, waardoor je eigenlijk alsnog geen winst boekt en je motor zelfs inefficienter aan het maken bent.

vliegwiel verlichten is leuk en aardig, maar het vliegwiel kost geen energie, het slaat het op zoals een condensator elektriciteit opslaat (in zekere zin) en dat betekent dus ook dat je die energie mist op momenten dat je wél een beroep doet op je vliegwielwerking.

Dat zijn vaak wel momenten die in de racerij niet veel voorkomen (stationair, rijden buiten je smalle powerband etc) maar op straat nog best wel. Ik heb zelfs gezien dat ze vliegwielen zwaarder maakten om die reden.

kortom, dat zijn dingen die je moet afwegen zodra er écht een winst te boeken valt voor jouw specifieke toepassing...dat is eigenlijk weer iets wat daadwerkelijk bij tuning hoort...je motor zo afstellen (ook qua onderdelen en aanpassingen) voor jouw specifieke doel.

Aangezien je waarschijnlijk alsnog je cilinder moet laten bewerken na het boren zou ik het hele boren overslaan en lekker zo dicht mogelijk bij de originele boring blijven.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved