Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Ontsteking aansluiten Simson' (ID 63532).
De reply is geschreven door thijs-tussengas (UserID 22161) op 26-1-2011 20:24.

Goed zo komen we weer wat verder. Je hebt dus een puntloze = electronische ontsteking op je brommer. Op de eerste foto zie je de stator (dat platte ding met 3 spoelen) en daarbij hoort een rotor. Dat geheel is dus dynamo én het geeft de ontstekingspuls. Die rotor heb je toch ook ? hoop ik, zonder rotor gebeurt er niks, ook niet met accu.
Deze installatie's waren altijd 12 Volt. Nu heb ik zelf altijd bij MZ met de 6 Volts gelijkstroominstallatie gewerkt, dus ik weet niet alles van deze installatie af. Indertijd leverde Nico v.d. Kuindert uit Hilversum dit materiaal, en je zou eens moeten kijken of die zaak nog bestaat.
Voor zover ik weet; aan de rotor zit een klein magneetje die langs dat witte "blokje" draait en een miniscuul pulsje afgeeft, die wordt versterkt met transistoren (Darlington schakeling) wat een versterkingsfactor 200 x 200= 40.000 opleverd. Inderdaad; Hochspannung ! Die wordt in de bobine nog eens geïnduceert tot ong 18.000 - 20.000 volt aan de bougie. Dat eerste traject; van sensor (blokje) tot de regelaar is zeer gevoelig; je bedrading is dus in slechte staat, en moet, zo ik het zie gewoon ALLEMAAL vernieuwd worden volgens schema. Werk hierbij het liefst alleen met soldeerverbindingen en krimpkousjes, gebruik alleen kabelschoemtjes als het niet anders kan.
Die bobine 6-12v is een apart verhaal, dit zou je moeten nagaan in schema's, het lijkt mij vreemd dat er een 6 volts op hoort, maar nogmaals ik heb nooit aan deze installatie gewerkt. Volgens mij is de onsteking wél hetzelfde als op de MZ ETZ-251 en de ETZ-150 !
Hier zouden ze bij van de Kuindert meer vanaf moeten weten, of je kunt schema's van deze MZ's opzoeken als aanvulling op je eigen schema.
Probeer jezelf ervan te verzekeren dat; de velden van de stator echt in goede staat zijn, de regelaar (het kastje) echt werkt en de 6 V bobine er werkelijk op hoort, anders ben je na veel moeite nog nergens.
Ik zag trouwens op je profile dat je nog een brommer hebt, dus gelukkig sta je niet stil

Mathijs


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved