Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Opvoeren suzuki TSW' (ID 63533).
De reply is geschreven door Thijsse (UserID 1436) op 16-1-2011 21:15.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]
Ja als ik het goed heb wel. Versnelling van onder naar boven wordt tegengegaan door de krukwangen. Je balansas is er voor horizontale richting om kracht als gevolg van vernselling van de drijfstang tegen te gaan. die is er om trillingen in je blok tegen te gaan, die lagers krijgen netzoveel kracht op zich
Als dit allemaal goed gebalanceerd is wordt een bepaalde stressconcentratie die nodig is om vermoeiing te veroorzaken niet gehaald. onzin dus, stress (of gewoon spanning) meet je op een punt, en niet algemeen genomen over het hele mechanisme
Wat het is, onder een bepaalde stressconcentratie zal een kogel niet vervormen door vermoeiing. Om te zien welke stress dit is, bestaan er SN-curves. Als deze stress beneden een bepaalde waarde blijft zal een lager niet kapot gaan door vermoeiing.
Vermoeiing treed niet meer op als een onderdeel tussen de tien en twintigmiljoen 'cycles' heeft gemaakt. dat hangt nog wel van meer af dan het aantal cyclussen
Gooi je er nu een rotor op die onbalans veroorzaakt, dus zorgt voor stressconcentraties, dan gaat je lager dus naar de kloten
tis allemaal leuk bedacht, maar zo werkt de praktijk niet.
ik denk dat je kruktap eerder afbreekt door vermoeiing dan dat het lager stukgaat
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved