Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'honda cr80' (ID 63518).
De reply is geschreven door -simon- (UserID 10911) op 14-1-2011 20:32.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gradusss
omdat de kosten voor reparaties erg hoog zijn bij crossers moet je beter opletten dan bij een brommer. (eigenlijk wel logisch)
zoals jacob al zegt over zuiger en cilinder.
waar ik op zou letten:
1. start ie snel?
een goede crosser moet met 1,2,3 keer kicken gewoon lopen.
moet je vaker kicken en klooien met choke er op, choke er af, gas open, gas dicht dan ga er maar van uit dat of de ontsteking zn beste tijd heeft gehad, of zuiger en cilinder ver versleten zijn.
2. compressie
flinke compressie? voelt het aan als een gemiddelde mt5 dan weer ver versleten zuiger en cilinder
3. ketting en tandwielen.
zien de tanden van het achtertandwiel er uit als haaievinnen,1 kant op gebogen, en kun je de ketting vanaf het achtertandwiel ver naar achter trekken dan is de boel versleten. echt gigantisch duur is een nieuw setje niet, maar het duidt wel op erg slecht onderhoud. de rest van het blok en de motor is dan vaak net zo slecht.
4. is er aan het frame gelast?
oudere crossers kunnen soms last hebben van scheurtjes in het frame. zie je lasnaden waar ze niet horen dan laat em maar staan.
5. hoe zien de kappen er uit?
gescheurde/geknikte kappen, losse spatborden...geeft aan dat ie meer misbruikt is dan gebruikt.
6. achterschokbreker en voorvork
is de voorvork droog? (geen lekkende keerringen).
een ritje over wat hobbels geeft snel aan of de boel lek of gaar is. de motor voelt dan aan als een natte krant of slaat door als je springt.
en bij crossmotoren is het altijd: twijfel je, laat em dan staan.
meeste dingen ben ik het mee eens.
maar het compressie verhaal niet helemaal. bij een 2t zal het idd vaak wel zo zijn. maar bij 4t crossers werken zowat alle fabrikanten met een andere overbrenging van de kickstart. een honda trapt bijvoorbeeld heel makkelijk. maar toch is hij dan niet versleten.
en bij de kappen. scheuren en grote plekken in de radiateurkappen en zijkappen dan moet je idd ff goed nadenken wat je ermee doet, maar in het voor en achterspatbord zie je redelijk vaak. daar moet je wat minder op letten.
en bij voorvork en achterschokbreker. zet de motor op de grond. en til hem achter wat op, als je eerst het frame optilt en een paar cm later was de achterbrug erbij mee. dan zijn de achterbrug/linklagers versleten.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved