Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Probleempjes' (ID 63478).
De reply is geschreven door thijs-tussengas (UserID 22161) op 12-1-2011 17:16.

O.K. bronze bus, dus. Steek de piston gewoon (zonder zuiger) door het oog. Als de pen nu heel weinig speling heeft is 't goed. Bij echt duidelijke speling moet je vernieuwen, maar anders als bij naaldlagering slaat de bus niet kapot (ingeval van slijtage). Probeer ook of je speling vind op 't big-end (lett: grote uiteinde); dat is het onderste drijfstangoog bij de krukas. Als je de drijfstang RECHTSTANDIG op en neer probeert te bewegen, mag je uit de hand geen noemenswaardige speling voelen. Houd de krukas hierbij stil! De drijfstang kan rechtstandig wat heen en weer schuiven, maar kantel de drijfstang nooit zijdelings. De ringen horen er niet in!
Het geluid waar je mee begon is wel typisch voor een slijtage op het small-end, maar met een bus kan het op zich geen kwaad.

Als je de brommer wilt verkopen, doe het als volgt; vind je geen/ heel weinig speling op het big-end, monteer dan de zuiger terug (zonder ringen) ongeacht de speling op de bronze bus, laat de stootrand weghonen, monteer de cilinder weer (dus mét ringen ) en als de brommer loopt, biedt hem dan te koop aan MET vermelding dat het blok lopend, maar aan revisie toe is. Een hele revisie krijg jij voor de verkoop nooit lonend, en iemand die een Schwalbe van veertig jaar oud koopt onder deze vermelding weet waar hij aan toe is. Wil je een betere prijs; biedt de brommer in Duitsland te koop aan. De Schwalbe is daar erg populair, ook in versleten toestand.

Succes ermee.........



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved