Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Probleempjes' (ID 63478).
De reply is geschreven door thijs-tussengas (UserID 22161) op 12-1-2011 16:04.

Laat ik iets duidelijker zijn. Met small-end-lagering bedoel ik dus het uiteinde van de drijfstang. Het bovenste kleine oog van de drijfstang noemen we "small-end" ( letterlijk: kleine uiteinde)
De pistonpen gaat dus door de zuiger én door het small-end; daar zit een LAGER tussen ! Oftewel een ingeperste (fosfor)bronze bus, óf er zit een naaldlager in. Als je de zuiger verwijdert, blijft dat small-end-lager achter in dat small-end.
O.K. let nu goed op. Je Simson werd in een land gebouwd waar de industrie heel anders als hier georganiseerd was. Simson volgde voor de motorische ontwikkelingen MZ uit Zschopau. Bij MZ werd in de periode 1972-1973 de small-end lagering van bus- naar naaldlager veranderd. Simson zou dat in die tijd of kort daarna ook doen. Vandaar dat ik je het bouwjaar vraag. Simsons voor de export kregen als eerste INA-naaldlagers. Lokaal (DDR dus) is er langer met bussen door gereden. Heb je een export uitvoering ?
Je ziet de bronze bus gewoon zitten in het small-end maar deze is onder druk ingeperst en kan niet met de hand verwijder worden. Een naaldlager verwijder je eenvoudig met de hand. Het small-end voor bus-lagering mag nooit van een naaldlager voorzien worden, dit leidt gegarandeerd tot schade. Om een buslagering te vernieuwen is speciaal gereedschap nodig.
Ik hoor het wel.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved