Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Tomos op Ethanol' (ID 63477).
De reply is geschreven door BenjaminDG (UserID 13992) op 9-1-2011 20:15.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dirkvanraalte
sproeier moet 150% groter of meer.
compressie naar beneden anders gaat hij pingelen.
gloeibougie gebruiken die je uit kan schakelen omdat hij net zoals een diesel zal gaan werken.
Teflon keeringen plaatsen.
daarbij komt omdat de verbrandings temperatuur hoger (+-120) is je uitlaat minder goed gaat werken.

of zit ik nou met methanol door elkaar te klooien?

Je hebt bestuurbare auto's met een verbrandings motor die lopen op 16/18/21/25% methanol. daar zit ook al smering door heen en dat kan je kant een klaar kopen bij de modelbouw zaak in blikken van 2,5 liter (25 euro)
De smering zit dan wel goed want die motortjes draaien 25.000 toeren.





Ethanol en methanol hebben een hoger octaan getal waardoor je dus HOGERE compressie verhoudinge kan halen zonder dat de motor gaat kloppen.

Wat is immers het nut om de compressie te verminderen, hierdoor zou je zelfs minder vermogen hebben?

Ook heeft ethanol en methanol minder lucht nodig om te kunnen verbranden t.o.v benzine waardoor dus je sproeier maat een flink pak hoger moet.

Ethanol en methanol hebben wel een lagere energiewaarde bij verbranding maar dit wordt gecompenseerd door de hogere compressie en de grote hoeveelheid brandstof in de cilinder.

Daar zit hem de vermogenwinst dus.

Nu is de vraag of de krukas en andere delen zulke compressie verhoudingen aan kan en of je hem al kunt laten lopen?

Ook ter vermelding is dat ethanol en methanol een koelere verbranding geven dan benzine omdat zij meer warmte uit hun omgeving weg trekken dan benzine en je dus waarschijnlijk een bougie moet gebruiken met een lagere hittegraad.

Ik ben ook met methanol brandstof bezig op een honda mb maar dit staat even stil wegens geen tijd/zin.



Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 9-1-2011 om 20:15 uur.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 9-1-2011 om 20:18 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved