Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '2-takt blok met cartersmering' (ID 63430).
De reply is geschreven door Leen (UserID 2858) op 7-1-2011 19:00.
over inlaattiming aanpassen op een 2takt:
aan boord hebben we dus die zure bolnessen, met gewoon spoelpoorten rondom de cilinder.
die motoren zijn uitgelegd om 600 toeren te draaien, mocht je nou minder gaan draaien (kan handig zijn als ze aan een centrifugaalpomp gekoppeld zitten zoals bij ons) dan heeft de spoellucht niet meer genoeg snelheid (turbo zakt ook in toeren) om de cilindersmeerolie mee omhoog te blazen, waardoor de receiverruimte (de spoelluchtruimte) helemaal volloopt met gore oliedrab
Zelfde gebeurd overigens bij lage belasting, maar daar doen we in de bagger nooit aan.
maar iedere weg:
We hebben dan een systeem wat eigenlijk nooit gebruikt word, maar we kunnen een soort van sleeves over de voeringen heen schuiven, die de helft van de spoelpoorten dus effectief afsluiten (ergo meer snelheid, dus de olie word weer opgepakt)
Die sleeves noemt met kroontjes, want daar lijken ze dus op.
Nu was ik laatst ergens in een magazijn aan het opruimen en daar kwam ik wat fucking geniaals tegen wat al zeker 20 jaar onder de vloer heeft gelegen, namelijk het kroontjessysteem, maar dan volautomatisch!
hierbij word er dus gewoon een sleeve over de spoelpoorten geschoven door een gek systeem met heveltjes en kabeltjes en dit word bedient door de turbodruk.
wat ik nu eigenlijk bedoel is, de inlaattiming kan je net als een soort van powervalve variabel maken.
gvd, dat is een stuk korter typen, maar kon ff niet op de naam komen ;D
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved