Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '2-takt blok met cartersmering' (ID 63430).
De reply is geschreven door Aprilia RX 50 2003 (UserID 20658) op 7-1-2011 15:57.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]
Nou je moet maar eens gaan nadenken hoeveel vermogen een 2 takt eigenlijk verliest. Vroeger was er altijd strijd om wat sneller was 2 of 4 takt. 2 takt heeft uiteindelijk gewonnen maar ook al ga je kijken hoeveel vermogen Honda uit zn 4 takt racers haalde schrik je daar echt van hoe dichtbij ze de 2 takten zaten.
Ik denk dat het wel slim voor je is om een keer in de geschiedenis te kijken, daardoor leer je veel en je komt erachter wat al geprobeerd is en wat er fout is gegaan. En van fouten leer je, en je weet meteen wat je wel en niet moet doen.
Hoe bedoel je met het spoelen van de cilinder?
En hoe bedoel je met die oliefilm, bedoel je de hoeveelheid in het carter of de dikte van de film?
Ook al ga je eerst nadenken wat een expansie uitlaat doet dan snap je mijn reactie. Wat een expansieuitlaat doet bij een bepaald toerental is verloren mengsel wat in de uitlaat is gekomen weer terug in de cilinder proppen. Daardoor heb je bijv geen 100 % vulling maar 150% vulling. Dus in de powerband zou je dan theoretisch 50% meer vermogen hebben dan daar buiten. Dus het heeft een idee van een turbo/compressor.
Maar ook al bekijk je het 2 takt Principe met poorten dat zal het nooit efficiƫnt lopen omdat de spoelpoorten en de uitlaatpoort tegelijk open staan. (tenzij je een roterende uitlaat hebt)
Ook al bedoel je het op deze manier heb je gelijk.
Maar het zou wel vet zijn ook al zou je iets kunnen verzinnen waardoor een expansieuitlaat constant werkt
1 het spoelen van de cilinder is alle uitlaatgassen eruit duwen
2 oliefilm is het vliesje olie dat tussen de zuiger en cilinder(voering) zit
3 de echt efficiente 2 takts hebben een uitlaatklep, dus hoeft niet tegelijk open te staan met de inlaatpoorten
4 als je de benzine injecteerd ipv met de lucht meevoeren gaat er sowieso niks de uitlaat in dus kan de expansie uitlaat ook geen onverbrande resten terugduwen
voeg dat samen en je hebt een motor die een rendement haalt van ruim 50 procent, veel hoger dan welke viertakt dan ook
edit: heb wel wel bewijzen van verschillende motoren die zo werken, wil evt wel enkele merken en types doorgeven maar dit alles is al eerder behandelt in dit topic
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-1-2011 om 15:59 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved