Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '2-takt blok met cartersmering' (ID 63430).
De reply is geschreven door Tobias Verhoef (UserID 16418) op 7-1-2011 15:49.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


jammer dat 2-takt in princiepe beter is dan 4-takt. Omdat bij 4 takt de zuiger 1 keer eigenlijk doeloos (geen vermogen leverend) op en neer gaat, dat heeft een 2 takt niet

edit: het probleem is eigenlijk alleen: Hoe spoel je de cilinder?, hoe hou je het smeerolie film op peil bij hogere toerentallen?
Verder slaat die reactie ook nerges op, een expansie uitlaat is alleen van toepassing op een slechtwerkende 2-takt, die dus onverbrande benzine weggooit, dus niet volledig verbrand, dus niet maximum aan kracht levert.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-1-2011 om 14:59 uur.


Nou je moet maar eens gaan nadenken hoeveel vermogen een 2 takt eigenlijk verliest. Vroeger was er altijd strijd om wat sneller was 2 of 4 takt. 2 takt heeft uiteindelijk gewonnen maar ook al ga je kijken hoeveel vermogen Honda uit zn 4 takt racers haalde schrik je daar echt van hoe dichtbij ze de 2 takten zaten.

Ik denk dat het wel slim voor je is om een keer in de geschiedenis te kijken, daardoor leer je veel en je komt erachter wat al geprobeerd is en wat er fout is gegaan. En van fouten leer je, en je weet meteen wat je wel en niet moet doen.

Hoe bedoel je met het spoelen van de cilinder?
En hoe bedoel je met die oliefilm, bedoel je de hoeveelheid in het carter of de dikte van de film?

Ook al ga je eerst nadenken wat een expansie uitlaat doet dan snap je mijn reactie. Wat een expansieuitlaat doet bij een bepaald toerental is verloren mengsel wat in de uitlaat is gekomen weer terug in de cilinder proppen. Daardoor heb je bijv geen 100 % vulling maar 150% vulling. Dus in de powerband zou je dan theoretisch 50% meer vermogen hebben dan daar buiten. Dus het heeft een idee van een turbo/compressor.

Maar ook al bekijk je het 2 takt Principe met poorten dat zal het nooit efficiƫnt lopen omdat de spoelpoorten en de uitlaatpoort tegelijk open staan. (tenzij je een roterende uitlaat hebt)
Ook al bedoel je het op deze manier heb je gelijk.

Maar het zou wel vet zijn ook al zou je iets kunnen verzinnen waardoor een expansieuitlaat constant werkt


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved