Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Powervalve' (ID 9876).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 7-6-2003 13:35.
Verklaard denk ik al wel genoeg. Het systeem zoals die op de plaatjes werkt met verandering van uitlaatpoort hoogte is (na mijn idee) nooit fatsoenlijk pas te maken. Vergeet ook niet dat die powervalve schuif (of hoe noem je zo iets ) een perfecte passing moet hebben omdat hij anders tegen de zuiger aankomt.
Enige systeem wat opzich wel pas te maken zou kunnen zijn is een soort atac systeem (ouder systeem wat honda gebruikte).
Uitleg:
Quote:
Originally posted by Jo?l
Een resonantiekamer is niet gewoon zoiets als een langere bocht, het principe berust op het feit dat de luchtkolom in de kamer bij een bepaald toerental gaat meetrillen (resoneren) en op deze manier voor extra onderdrukgolven zorgt in de uitlaatbocht, waardoor de uitlaat efficienter werkt bij lage toerentallen.
Bij hoge toeren vormt zo'n kamer alleen maar een restrictie, dus dient deze te worden afgesloten...
Zo ben ik heel lang geleden tot de conclusie gekomen dat het volledig verwijderen van het resonantiepijpje op mijn standaard Runner bochtje vooral voor meer top zorgde, maar dat het laten staan van ongeveer 3 cm van het pijpje een veel fellere gasreactie en optrekken vanuit stilstand gaf... bij een minimaal verlies van topsnelheid.
Verhaaltje komt van Joel van scooterforum.net
Systeem blijkt het minder te doen dan het nieuwere systeem waar ze uitlaatpoort hoogte veranderen.
Dit bericht is ge-edit door rudy op 7-6-2003 13:41
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved