Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'subwoofer aansluiten' (ID 63278).
De reply is geschreven door 70malossi (UserID 34) op 9-12-2010 9:49.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
[...]


De sub heeft 2 aansluitingen. dus 2x (+ & -)
en de amp heeft 2 uitgangen. ook 2x (+ & -)
Deze heb ik gewoon parallel aangesloten..

Het vermogen moet je natuurlijk niet te serieus nemen.. Iedereen wil zijn product op z'n mooist aanprijzen..
14V is natuurlijk wel mogelijk, omdat dit ongeveer de spanning is bij lopende motor.



Met 14 volt bedoel ik,dat de specs die fabrikanten opgeven soms op 12 volt,maar ook wel eens op 14 volt worden opgegeven.
begrijpelijk dat een amp die 2 volt meer krijgt ook meer vermogen heeft.
sterker,liever 2 volt te veel dan 2 te weinig.Een amp die maar 10 volt krijgt kun je zo kapot krijgen.
Vandaar dat 2 verschillende amps allebij 1 kw @ een bepaalde impedantie kunnen zijn,maar dat ze in dezelfde auto toch verschillende eind rms watts halen.

In de beschijving van je sub zeg je dat ie 2*2ohm is. dus dubbele spoelen van 2 ohm.

Die spoelen kun je in serie zetten of parallel aansluiten.
Sluit je je parallel aan speelt je sub wel op 0,5 ohm,en dan gaat ie over zn nek.
Dus de + en de - van beide spoelen op elkaar en die gebrugd op de versterker (+ van t ene kanaal op de - van t andere kanaal).
Heb je t zo aangesloten dan is t logisch dat je versterker in de protection schiet.

sluit je ze in serie aan ga je op 4 ohm spelen, dan speelt je amp gebrugd op 2 ohm.
dat kun je doen of 1 kanaal van de amp per spoel gebruiken.
In jouw geval had je beter een 2*4 ohm sub kunnen kopen,omdat je dan wel gebrugd op 1 ohm kunt spelen en dan t maximale uit je amp kunt halen.

Dit bericht is gewijzigd door 70malossi op 9-12-2010 om 9:52 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved