Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'filmpje honda cr250 en rm50' (ID 9835).
De reply is geschreven door Steve_ZHC (UserID 426) op 6-6-2003 13:02.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F
[...]
motor is duurder dan auto....
Alleen de verzekering van een auto is vrij hoog, voor de rest valt het wel mee. (En je kunt je schadevrije jaren van je brommer meenemen naar je auto).
Wegenbelasting (afgeschaft, is nu BPM) is inderdaad niet duur als je een beetje normale auto hebt, zoals een Civicje.
Dan zit je op 15-25 euro per maand, dus da's te doen.
Zelf met 2 jaar schadevrij bij Orion betaal ik me nog scheel, ook al heb ik geen schuld-ongevallen gehad sinds euh, 2000 (de maand n?dat ik mijn certificaat had) ofsow...
En de andere zijn ook knetterduur.
kost je al gauw 50 tot 60 euro per maand.
Dan ben je al bijna 100 euro per maand kwijt, OM HEM ALLEEN MAAR TE BEZITTEN!!!
Dan heb je nog afschrijving, onderhoud, benzinekosten, etc. etc.
Motor is duur in onderhoud. Er gaan zo 2 a 3 setjes banden van 300 euro doorheen. Veel motoren zuipen best veel (maar een enkele rijd rond de 1 op 20, en dat haal je met veel auto's ook al).
2 of 3 setjes banden per jaar, is 600 tot 900 euro op jaarbasis.
Een beetje jongere autorijder doet ook niet veel langer dan 1 jaar met een setje banden (goeie banden kosten je al 200 euro per stuk denk ik, als het niet veeeeeeel meer is).
Daar moet je dan meteen 4 van kopen, ze moeten er om, de boel moet uitgebalanceerd worden, kost je nog es een misdadig uurloon...
Bij je motor trek je de velgen eruit, die breng je weg (met de auto van je vriendin/1 van je vrienden/je ouders) en klaar.
Daarnaast heb je maar weinig oudere (betaalbare) auto's die minder dan 6,5 op 100 lopen (1 op 15)
Onderhoud is duur (ookal doe je het zelf, je moet vaak olie verversen, kleppen stellen).
Een motorfiets is vrij kwetsbaar. (elektronica is vrijwel nooit goedbeschermt tegen regen). De onderdelen prijs ligt ongeveer 2 keer zo hoog als die van originele brommeronderdelen (zeker in motorzaken).
Olie verversen en kleppen stellen is te leren, kleppen stellen moet je je ff goed aan laten leren, anders verbranden je kleppen ensow.
De electronica is zelf te fixen;
bedrading komen krimpkousjes om, stekkertjes en andere electro kan je inspuiten met speciale plastic-spray (kijk maar es bij een auto-speciaalzaak).
En ligt de prijs maar 2x zo hoog?
Bij een auto zal dat wel 3 of 4x zijn...
Wegenbelasting hangt af van waar je woont, en het gewicht van de auto.
Verder zijn veel motorfiets na 10 jaar nog de helft van de nieuwprijs. De prijzen worden dus kunstmatig erg hoog gehouden. (terwijl de prijs van een auto mischien nog 1/10 is)
Met andere woorden; bij een motor bloed je als je hem koopt, maar lach je als je hem v?rkoopt.
Bij een auto lach je als je koopt, en mag je janken bij de verkoop...
Een motor is dus een waardevast object.
Vergeet niet dat de afschrijving de grootste kostenpost is bij voertuigen!!
Verder moet je voor je je motorrijbewijs kunt halen vaak eerst je autorrijbewijs hebben (gebruikelijke eis bij rijscholen)
Allemaal hier ff kijken s.v.p.
Maargoed motorrijden is wel veeeeel leuker. (daarom heb ik er ook 1, alleen nog niet rijklaar )
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved