Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'tsx loopt slecht' (ID 63222).
De reply is geschreven door SuperPobin (UserID 21286) op 1-12-2010 21:24.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
maar je zuigt minder aan omdat dat blokje er juist inzit... dus je zuigt helemaal geen vast volume aan (50cc zoals je zelf noemt...) maar je cartervolume. En zelfs dat is niet eens waar, want je zuigt eigenlijk alleen aan wat je zuiger verplaatst, dus je slagvolume.
Met die 50cc zit je dus wel aardig in de buurt, maar de aanzuiging zit dus alleen in het deel wat variabel is.
aangezien je carter niet variabel is qua volume zul je altijd evenveel aanzuigen, maar nu wordt het samengeperst in een minder groot carter (24cc kleiner...) waardoor je de boel idd meer samenperst. Dat heeft allerlei voordelen (en vast ook nadelen) maar je krijgt er zeker niet meer aangezogen volume van. Als jouw lichamelijke luchtpijp 2x zo lang was, zoog je ook niet meer lucht aan, aangezien je longen even groot blijven.
snap je die vergelijking?

wat betreft dat golfbalverhaal... als je gaat berekenen hoeveel volume je nou eigenlijk weghaalt... zegt mij intuitief dat je carterdruk daar echt niet onder gaat lijden de vraag blijft nog steeds of het een voordeel heeft... een golfbal verplaatst zich door de lucht, terwijl bij een motor de lucht zich door het carter verplaatst. Is allebei relatief gezien hetzelfde...maar stiekem toch niet helemaal denk ik...maar ik heb er ook niet voor gestudeerd.




in t eerste gedeelte spreek je jezelf tegen en t verhaal van de lucht pijp en longen slaan ook als een tang op een varken deze hebben meer te maken met je carb en luchtfilter.
en het verhaal van die golfbal werd afgeraden door iemand die professioneel tuner is dus daar twijfel ik dan maar niet aan.

ik denk dat het beste vergelijk is te maken met het vlakken van je cilinderkop je slagvolume blijft gelijk maar de ruimte om te comprimeren word kleiner waardoor meer kracht.

en hoe kan je nou minder aanzuigen als het blokje er in zit het slag volume blijft toch gelijk hij zou denk ik zelfs eerder aan deze plek gaan aanzuigen dan door die vervelende carburateur met zijn luchtweerstand





Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved