Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Boutje afgebroken !' (ID 63205).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 27-11-2010 15:12.

jeuj eindelijk een topic waar ik op veel mensen kan reageren

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ariej
Je zou het met een linkse tap kunnen proberen als je toch aan het boren raakt. Het ziet er echter naar uit dat die tapeindjes behoorlijk vast zitten, maar je kunt het proberen.


Linkse tappen zijn voor sukkels. Geen excuus.
Als de kans bestaat dat je dit er met een linkse tap uitkrijgt, is het alternatief met een torx bitje net zo goed. Lukt het niet met de tap, breekt ie af. Breekt de tap af, kun je een nieuwe cilinder kopen, want die krijg je er niet uit. Tap is namelijk net zo hard als elke andere boor, dus gaat het je ook nog eens boren kosten zonder resultaat.
Mensen die dit niet geloven zullen aan me denken zodra ze in huilen uitbarsten als bovenstaande gebeurt.
Het is het niet waard om te denken dat je hiermee tijd bespaart, het risico op meer kosten (geld en tijd) is te groot.

Quote:

Koop eens wat goede kruip olie. Geen wd40 troep. Dan klein gaatje er in boren, en een torx bitje er in slaan die iets groter is als het geboorde gaatje.


Dit kan werken. en als het niet werkt is er niets aan de hand. dus een goede manier.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: StefanB
[...]


godsvermogen? wat een onzin. als hij de cilinder er ff afhaalt, zal het echt niet meer dan een kwartiertje werk zijn om dat tap eind eruit te vissen.

Als je al geen uitlaat vast kan zetten zonder dat er wat afbreekt, zou ik toch niet gaan beginnen aan het zelf uitboren van tap eindes etc. :P

Mocht je toch zelf willen gaan knoeien.. vijl dat tap eind vlak, sla met een centerpunt een put in het midden, en begin met een klein boortje, steeds iets groter. ervan uitgaande dat dit m6 is, boor dan tot 5mm (dat is de voorboordiameter om m6 te tappen) Als je goed in het midden geboord hebt, pleurt de rest van de bout er zou uit (of je trekt het er zo uit me een tang..)


Als een bedrijf het voor je moet doen, wat 60 eu per uur rekent is het niet in een kwartiertje klaar kerel
Een helicoil zetten is ook niet altijd even makkelijk en als er mensen met hun poten aangezeten hebben is het vaak alleen maar moeilijker om de schade te repareren.
Als je niet weet hoe je het goed moet fiksen moet je zoiets meteen naar een bedrijf brengen dat het kan, zonder dat je er zelf aan gaat kutten. Het kost alleen best wat geld. Als het alleen een kwestie is van gat opboren, tappen en coil plaatsen (dus nog niet eens tapeind verwijderen) kost het je al gauw 20 euro, dus met tapeind eruithalen kost het al een stuk meer.
Als het tapeind ook nog verneukt is met gaatjes, afgebroken tappen/boren kun je helemaal je beurs trekken, en is het wss goedkoper om een nieuwe cilinder te halen.

Een gaatje boor je ook niet zo makkelijk in het midden. vooral niet als je steeds groter gaat. Het eerste gaatje moet perfect zijn, de tweede trap moet perfect zijn, enz enz. Dat lukt nauwelijks in de praktijk.


Ik zou eerst proberen een gaatje te boren en een oud torx bitje erin te slaan. Het gaatje zorgt voor een deel dat de spanning uit het tapeind wegkan. Voordat je het torx bitje erinslaat stook je dat ding loeiheet met een gasbrander, zodat het alu van de cilinder uitzet en je weer wat spanning kwijt bent. Torx bitje erinslaan zorgt ervoor dat het tapeind wat schrikt en daardoor weer wat makkelijker loskomt. Komt wel weer wat spanning bovenin door het bitje zelf, maar daar ontkom je niet aan.
Die warmte erinstoppen is echt belangrijk en scheelt een hele hoop gekut.

Grote kans dat je op die manier de boel er wel uitkrijgt. In het ergste geval uitboren en helicoil erin.

Cilinder moet er sowieso vanaf. Niet de makkelijke weg kiezen, want uiteindelijk kost het alleen maar meer tijd dan evne de cilinder erafhalen... en het is een 2takt, dus hoeveel werk is het nou. Als je het verneukt moet ie er alsnog vanaf en die kans is vrij groot..dus haal em er sowieso maar vanaf.




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved