Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Schakelt raar' (ID 62769).
De reply is geschreven door Floris-tsx (UserID 19694) op 3-10-2010 14:54.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartNSR
Bij men NSR staat in het werkplaatshandboek 1~2cm.



dat is veel. heel veel

@ts:
bij ontkoppelen (dus als je de koppeling inknijpt) zorg je ervoor dat de twee assen in je blok die versnellingen regelen van elkaar losgemaakt worden (ontkoppeld)
de krukas maakt toeren als jij gas geeft. de krukas ligt naast de primaire as. op deze as zit ook de koppeling. de koppeling bestaat uit drie hoofdonderdelen: drukgroep en korf en koppelingsplaten. De korf staat in verbinding met de krukas en in de korf liggen de platen. op de platen (middels veren) wordt de drukgroep gedrukt.Dit hele zooitje op elkaar gedrukt zorgt ervoor dat jij vooruit komt. want zodra de drukgroep vastgedrukt is, geef jij gas, de platen geven dit door aan de korf en de korf (dus de hele as) geeft dit weer door aan de secundaire as (die ligt ernaast en daar zit ook je ketting op)
Als jij je hendel inknijpt, druk jij die veren naar buiten en daarmee ook de drukgroep. Op dat moment komt dus de primaire as los te staan van de secundaire as en kom je niet vooruit (uit stilstaande positie).
wat coupequattro dus zei: zodra je koppeling niet alles vrijstelt, grijpt de primaire as aan aan de secundaire en die geeft het door naar je ketting. gevolg: kruipen van de brommer. Op die manier is het dus ook lastig om te schakelen, omdat je dan probeert die twee tegen elkaar draaiende assen met tandwielen ten opzichte van elkaar te schakelen en dat gaan dan lastig.

oorzaken voor zo'n kruipende koppeling bij am6 kunnen zijn:
-oude olie (gewoon ff verversen)
-versleten afstelling van de kabel
- korf versleten
-versleten platen

http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/69
#1:korf
#5+6: platen
#7: drukgroep
#9: veren

Het volgende heb ik van http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/155:

Koppeling afstellen
Draai bij je koppelingshevel je stelboutje helemaal terug.

Draai op de drukplaat de moer los. Draai met een grote schroevendraaier de bout naar binnen. Doe dit om de slag en kijk dan hoe strak de koppeling staat. Stel hem naar behoefte in. Draai de moer weer vast.


Dit bericht is gewijzigd door suzukitsx1994 op 3-10-2010 om 14:57 uur.

Dit bericht is gewijzigd door suzukitsx1994 op 3-10-2010 om 15:30 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved