Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'getunede cilinders' (ID 9715).
De reply is geschreven door MB50TUNED (UserID 60) op 2-6-2003 20:52.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER

Bart, ik zou het wat anders doen...

Die uitlaat poort is namelijk VEEEL te breed, komt neer op 74,7 % van de boring breedte... Dat is niet te doen.

Zeker ook als je met een paar factoren rekening houdt.
Zo vind ik de chroomwand van een Zeta gewoon niet zo goed, dus is niet echt gunstig. Verder is het chroom wand. Hierdoor kunnen geen speciale zuigerveren met chroom coating worden gebruikt. Er wordt wel eens tot 75% poortbreedte gebruikt, maar alleen met top kwaliteit zuigers/veren. Dus ala Evo/crosser/racers... Ik ken personen die dit doen en die rijden maximaal 50 km met een zuiger en doen er dan weer een nieuwe in... Ik ben geen sinterklaar en zou daarom dit soort fratsen nooit uit halen.
Met "straat" zuigers is dit helemaal onhaalbaar.

Beter houd je gewoon 65% aan ofzo, mischien 68%, maar hoger zou ik niet gaan.

Verder zie ik dat je een timing gebruikt van 195,6 en 121,9 dit geeft een blowdown van 36,8 graden. Dit is gewoon te veel.

Verder zou ik de poortvorm ander doen. De jouwe is een btje puntig aan de bovenkant met schuine zijden. Ik zou het meer als een radius maken. Je moet hem een beetje maken zoals het "Shell" logo... Je weet wel die ja :p

Heb je trouwens verder ook goed aandacht geschonken aan de spoelrichtingen en de richting van de uitlaat poort??? Dus de axiale en radiale richtingen.

Verder moet je ook rekening houden dat om die 9 bar BMEP te halen, dit dan de minimale TA waarden zijn om dat te halen, de gehele rest van de setup moet er ook op afgestemd worden (met name goede uitlaat). Snap je zelf ook wel uiteraard Heb je trouwens geen blowdown TA area berekening???

Daarnaast vind ik ook de spoelkanalen niet op en top van een Zeta, dus 9 bar zal in de praktijk denk nie zo snel haalbaar zijn.

Verder tegen Neonlampje:

Ik snap niet helemaal waar je nou op doelt...



Poortbreedte ben ik het wel mee eens. MAar ik heb hem op 68% staan. (volgens bimotion) De bovenste tekening van mijn uitlaatpoort is poortmap formaat. Als je bij de tekening van bimotion kijkt staat hij op 68%. Maar misschien dat ik een fout heb gemaakt, ik zal het nog eens narekenen.

Ik kwam bij timing overigens uit op (20,0 mm) 191 graden @ (8,7mm) 123 graden = 34 blowdown. (uit mijn hoofd) Maar zal het ook voor de zekerheid narekenen.

De spoelers time area kwam te hoog uit, maar ik durfte niet verder te gaan dan dit.

Ik heb rekening gehouden met spoelrichtingen en horizontale richting van uitlaatkanaal.

Ik zal iig geval even alles narekenen voor de zekerheid. Probleem is misschien dat ik met te veel software en formules heb zitten klooien.

Ik wilde de bovenkant van de poort ook wel wat anders hebben. Maar heb een de richtlijn van bell gehanteerd. Maar ronder is idd misschien beter. Maar ik hoef niet veel km te maken. Het probleem is dat je dan weer ergens anders meer time area vandaan moet halen. Breder kan niet dus zal ik de poort lager meer oppervlak moeten geven. Maar omdat dit in verhouding niet lang openstaat zal het werkelijke poort oppervlak flink toenemen. Misschien dat dit geen probleem is. Maar ik ben nog niet zo ervaren, maar als jij denkt dat dit beter is zal ik een 2e ontwerp kunnen maken.

Uitlaat wordt een soort van Blair pijp. Maar dan wat meer op de theorie gericht. Ik heb hulp gehad van iemand uit de sportklasse (die ook uitlaten maakt voor 70 cc brommers). Uitlaat is al gelast maar moet nog doorgezaagt worden om bocht te maken enz.

Bedankt voor het advies.

Ik heb het nog nagerekend. Je hebt de breedte uit de poortmap. (sorry)

Maar met slag 41,4 mm drijfstang 80 mm kom ik bij 8,7 mm uit op 123 graden en 20,0 mm 191 graden. Blowdownduration 34 graden, is wel wat lang.

Dit bericht is ge-edit door MB50TUNED op 2-6-2003 22:59


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved