Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'getunede cilinders' (ID 9715).
De reply is geschreven door MBX OWNER (UserID 48) op 2-6-2003 12:40.

Bart, ik zou het wat anders doen...

Die uitlaat poort is namelijk VEEEL te breed, komt neer op 74,7 % van de boring breedte... Dat is niet te doen.

Zeker ook als je met een paar factoren rekening houdt.
Zo vind ik de chroomwand van een Zeta gewoon niet zo goed, dus is niet echt gunstig. Verder is het chroom wand. Hierdoor kunnen geen speciale zuigerveren met chroom coating worden gebruikt. Er wordt wel eens tot 75% poortbreedte gebruikt, maar alleen met top kwaliteit zuigers/veren. Dus ala Evo/crosser/racers... Ik ken personen die dit doen en die rijden maximaal 50 km met een zuiger en doen er dan weer een nieuwe in... Ik ben geen sinterklaar en zou daarom dit soort fratsen nooit uit halen.
Met "straat" zuigers is dit helemaal onhaalbaar.

Beter houd je gewoon 65% aan ofzo, mischien 68%, maar hoger zou ik niet gaan.

Verder zie ik dat je een timing gebruikt van 195,6 en 121,9 dit geeft een blowdown van 36,8 graden. Dit is gewoon te veel.

Verder zou ik de poortvorm ander doen. De jouwe is een btje puntig aan de bovenkant met schuine zijden. Ik zou het meer als een radius maken. Je moet hem een beetje maken zoals het "Shell" logo... Je weet wel die ja :p

Heb je trouwens verder ook goed aandacht geschonken aan de spoelrichtingen en de richting van de uitlaat poort??? Dus de axiale en radiale richtingen.

Verder moet je ook rekening houden dat om die 9 bar BMEP te halen, dit dan de minimale TA waarden zijn om dat te halen, de gehele rest van de setup moet er ook op afgestemd worden (met name goede uitlaat). Snap je zelf ook wel uiteraard Heb je trouwens geen blowdown TA area berekening???

Daarnaast vind ik ook de spoelkanalen niet op en top van een Zeta, dus 9 bar zal in de praktijk denk nie zo snel haalbaar zijn.

Verder tegen Neonlampje:

Ik snap niet helemaal waar je nou op doelt...



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved