Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Wat staat eerder stil? brommer of auto' (ID 61995).
De reply is geschreven door Jozeff (UserID 1607) op 22-6-2010 22:38.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
remvertraging boeit volgens mij niet eens. Uiteindelijk komt het neer op een vergelijking tussen je massa en je maximale grip; je kunt toch niet harder remmen dan dat je grip hebt.
Door het lage gewicht heeft een brommer btw sowieso al minder grip, ongeacht het contactoppervlak van de band.
Als je het rubber gelijk zou stellen zou je dus denk ik simpel kunnen kijken hoe de verhouding contactoppervlak/gewicht is bij zowel een auto als een brommer.
Ik zet dan nog steeds mn geld in op de auto.
het is jĂșist de remvertraging die bepaald hoe vlug iets stil staat. Tezamen met de beginsnelheid. De eenheid is trouwens m/s^2, niet m/s zoals sommige hier beweren.
Theoretisch is het verschil tussen brommer en auto haast niet te berekenen met alle verschillende factoren denk ik. Wel te beredeneren.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen
waarom zou je anders abs willen?
de enigste reden waarom iemand abs wil hebben is om te kunnen sturen tijdens een noodstop. Dat je er harder mee kunt remmen is lang niet altijd waar, zeker niet als je een "slechte" abs computer hebt. Als je een computer hebt die lang doet over het wel of niet aansturen van de remmen dan verlies je remtijd.
Ik heb ooit slipcursus gehad en daar lieten ze zien dat een auto zonder abs eerder stil stond dan eentje met. (zelfde auto waar je de abs kunt uitschakelen, ik zal het merk maar niet noemen want dan ligt het daar weer aan)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved