Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen Topic Deel 43"' (ID 61157).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 5-6-2010 0:53.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
aha ik was al aan het twijfelen, moest dus toch verlaat typen.

yz80 blok uit 1979
de uitlaat heeft een topvermogen bij 11000 toeren (gokje, mee gereden, maar toen was die zo goed als dicht gekoold en was op een ander blok)

timingen:

afbeelding


oooh, ik begrijp nu wat je wilt.

Je hebt een YZ80 blokje met bijbehorende ontsteking, maar er staat geen merkteken op maar je weet wel wat de vervroeging bij 11.000 toeren is, en nu wil je dus weten op hoeveel mm voorontsteking de grondplaat in stilstand moet staan?

Dat kun je helaas niet berekenen hoe jij het probeerd, jij gaat er namelijk vanuit dat de curve liniear is, en dat is hij niet (het is een boog)
Ook weet je niet wat de beginvervroeging is, dus kom je zo echt nergens.

Wat je moet doen is de ontsteking op bijv 20-25 graden voorontsteking zetten en dan vanaf het BDP 14,5graad de krukas verdraaien (ofwel de zuiger 0,8mm onder BDP zetten) en dan een streepje zetten op je vliegwiel en je carter.
Als je dan de motor start en 11.000 toeren laat draaien en er met een stroboscoop op schijnt, dan moeten die streepjes uitlijnen.
Staat het streepje op het vliegwiel te ver tegen de draai richting in, dan moet je hem wat verlaten, en staat hij wat te ver met de draairichting mee, dan moet je hem vervroegen.
En zo ga je dat bijstellen totdat ze netjes uitlijnen bij 11.000 toeren.

De voorontsteking waar je bij begint te zoeken (tussen de 20-25graden) hangt een beetje ervan af of hij lekker draaid, begin maar op 20graden, en als hij dan bijv stotterd als en gek en je dus niet eens bij de 11.000toeren kan komen, dan zet je hem ff op 25graden.

succes.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-6-2010 om 0:56 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved