Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen Topic Deel 43"' (ID 61157).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 17-5-2010 22:27.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]
het zou wel kunnen maar ik ken niemand die het ooit gedaan heeft je zou zo'n spijltje erin kunnen (laten) lassen en daarna een keer cilinder honen
wat je misschien ook zou kunnen doen is de cilinder opboren (bijvoorbeeld van 46 naar 48 mm) en dan een cilinderbus van 1mm dik erin persen waar je dan de uitlaatpoort met spijltje in hebt gefreest
dat spijltje zit er trouwens ter ondersteuning van de zuigerveer
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Zet het hier wel neer hoor.
Materiaal bus is meestal gg30 (grijs gietijzer).
Hou voor de bus een passing aan van + 0,06 tot + 0,08mm aan voor een gietijzeren cilinder en + 0,1mm voor een Aluminium cilinder
Cilinder tot circa 200graden verwarmen, cilinderbus zelf gewoon koud.
Na het inschuiven kun je dan nog circa 10sec de bus verdraaien om de poorten uit te lijnen. (als je de bus en de cilinder markeerd is dit makkelijker)
Daarna de complete cilinder met bus weer verhitten tot circa 200graden ivm de inwendige spanningen
Daarna de cilinder met bus rond boren (en op maat) ivm vervorming.
Daarna de cilindertop vlakken.
Dan beveltjes in de cilinderpoorten maken (hoe deze eruit moeten zien vind bij de link "cilinderpoorting ontwerpen" hier onderaan)
Dan honen en een zuigertje bij zoeken
Bovenaan de bus moet een rand van een grotere diameter zitten die in een rand met een grotere diameter in de cilinder moet vallen om het op zijn plek te houden.
Vergeet ook niet een afgeschuinde rand aan de onder-binnenkant van de bus zodat je de zuiger er makkelijk inkrijgt.
En natuurlijk een afgeschuind randje aan de onder-buitenkant ivm de perspassing.
Wat betreft zuigerveren kunnen alle zuigerveren gewoon icm dit gietijzer.
Bij een gietijzeren bus is het verstandig om eerst met een circa 0,7mm zuigerspeling te beginnen ivm de verschillende uitzettingscoefficienten.
Je kunt het materiaal of kant en klare bussen ruimschoots verkrijgen en kost maar een paar tientjes voor een cilinder:
alcas.nl
lasleeve.com
VRM (http://www.pvlsverige.se/vrm/cylinder/cylinder.html)
PROX
etc etc.
Je kunt overwegen 4takt bussen te gebruiken aangezien dit ook nog wel eens met nicasil-wanden te krijgen is, en het aanbod groot is (en dus vast je diameter wel te vinden is)
Over cilinderpoorting ontwerpen vind je hier nog wat:
http://www.brommerfo...print/reply/3/676049
En over zuigerspelingen hier nog wat:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1540916
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-3-2010 om 2:33 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved