Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Lekkende KVS in cilinder' (ID 61570).
De reply is geschreven door FreakyRik (UserID 18552) op 13-5-2010 18:45.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ja.
Men houd bij elk onderdeel een productie tollerantie, en in het geval als bijv de zuiger net wat hoger valt als de "ideale maat" maar dus wel binnen de gegeven tollerantie en de krukas ook, maar de kop juist net wat lager is dan nog moet het zo zijn dat de zuiger niet de kop raakt (ofwel de squish kleiner wordt van 0,5-0,6mm).
Maar als het nu andersom is, dat de zuiger en krukas allemaal wat lager zitten, en de cilinder en kop wat hoger zijn, dan heb je een wat grote squish.
Het verbaast mij dat mensen er nog steeds vanuit gaan dat elk product perfect wordt gemaakt, er bestaat geen product wat precies aan de maat zit als het in grote hoeveelheden wordt gemaakt, je hebt altijd te maken met tolleranties.
En het kan ook geen kwaad om ervan uit te gaan het onderdeel door de laagste bieder is gemaakt.
Het is zelfs zo dat men als ze verstandig zijn, ipv een motor te gaan "tunen", eerst de motor naar fabrieks specificaties brengt, dit heet "blueprinten", en dus bijv ook de squish op de juiste maat zet.
Welk merk zuiger je gebruikt interesseerd me nu even geen donder, het gaat er gewoon om of jij een originele kop gebruikt en een zuiger met de originele maten (bijv de zuigertop-bolling etc) van derbi.
Als dat dus zo, dan zet jij gewoon netjes de squish op 0,7 en gaan met die banaan.
Ipv zonder koppaking je squish meten, kan je natuurlijk beter een dikker stukje tin pakken als hij hem niet raakt...
En wat je zegt over dat je squish alleen meet om te kijken of hij niet te klein is is dus onzin, je meet een squish om te kijken of hij goed is, te klein is niet goed en te groot ook niet, het woordje TE zegt het al...
Goedendag,
Ok vandaag heb ik aardig wat shit gedaan, o.a. aan een tomos werken, maar iig. kwam ik achter het volgende.
De cilinder zit er weer op, maar nu met de dikkere versie pakking die de bromboer verkoopt. alles zit vast, en hij lekt niet.
vandaag succesvol een testrit gemaakt, maar de stotter waarvoor ik dit topic startte zit nu meer boven in de toeren, nu bij de 8k-9k ipv bij de 6k-7k.
Ook heb ik een dikke tindraad gekocht en wederom de squish opgemeten, maar deze was een indrukwekkende 2.8mm!
Foto:
en even voor de zekerheid deze moet dus ruim 2mm minder?
en afgaande op de zuiger, ik weet niet of deze bolling hoger/lager ligt , of dat de kroon hoger/lager zit dan bij het origineel. want ik heb het origineel niet om te vergelijken. Weet iemand wat de maten horen te zijn, of weet iemand waar dat te vinden is? ik heb zelf al gezocht, maar heb daarover geen info kunnen vinden.
En stel dat deze zuiger nu iets lager blijkt te zijn (ook al is het een zuiger bedoelt voor een DERBI) kan ik dan de cilinder en kop bewerken totdat ik de juiste squish heb verkregen bij deze zuiger?
of gaat dat problemen opleveren?
en dat ik dan zegmaar in het vervolg, mocht ik een nieuwe zuiger nodig hebben, dan dezelfde zuiger moet nemen.
Want een originele zuiger vind ik te duur, een ori kost 80-90 euro. en ik heb al niet zo veel geld dus zou het fijn zijn als ik deze zuiger kon gebruiken ;P
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved