Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Lekkende KVS in cilinder' (ID 61570).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 12-5-2010 1:17.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
OK dus,
Na flink te hebben rondgespeurd, ben ik (vind ik zelf) al behoorlijk wat wijzer geworden over wat een squish is. en het begint mij toch aardig te dagen, dat de problemen die ik heb daar waarschijnlijk aan te danken zijn.
Namelijk: de vorige keer reed mijn brommer niet echt lekker, en behaalde ook de snelheid die die ooit had gehaald niet meer. bij de vorige reparatie is namelijk mijn kop gevlakt door mijn oude heer. op een glasplaatje, langzaam aan met een schuurmiddel, en ook met fijn schuurpapier. Naar zijn zeggen was er een aardig stukje af, van de cilinder kop en de cilinder zelf ook een beetje.
Na wat ik gelezen heb over een squish, is dat bij een te kleine squish ruimte het mengsel gaat detoneren en pingelen (weet ik nu eindelijk ook wat daarmee word bedoeld), en in de faq, die als eerste tevoorschijn kwam als je "squish" op google intypt, staat dat daardoor er gaten in de kop en zuiger kunnen onstaan. Toen ik dus voor het laatst mijn kop er afhaalde merkte ik op dat de zuiger helemaal zwart was, er een deukje in de rand zat, en dat de kop helemaal was vergeven van putjes. Ik dacht toen dat er iets tussen was gekomen, maar de bovenkant van de zuiger was vrijwel ongerept (behalve dan dat er een dikke laag zwart verbrande shit op zat).
- Zouden deze putjes zijn onstaan door detonatie, na de te ver gevlakte kop?
en kan ik dat zo laten zitten, of heeft dat veel effect op de prestaties? (foto komt nog)
- Bij bijna alles dat ik lees wordt de squish aangepast door dikkere of meerdere voetpakkingen te gebruiken, maar wordt de squish niet ook bepaald door de dikte van een koppakking?
dit i.v.m. het door mij eerder genoemde verschil in pakkingen van de lokale bromboer
- Kan een te nauwe squish ook zorgen voor overmatig roken? net als een lekkende koppakking dat doet?
- N.a.v. wat NIEK zei over het afstellen van de carb; Alles op de brommer is compleet standaard, het enige is dat de uitlaat ontgrenst is ,ook aan de carb is niks gebeurd, en hij heeft altijd goed gereden met deze (standaard) afstelling. Ook heb ik hier niks aan gedaan. Kan ik nadat ik de squish heb nagekeken de carb er gewoon weer aan doen? of kan het wel zo zijn dat ik andere sproeiers moet gebruiken?
Many thankz for the helpz!
Gotta love BF - Rik Maskoet
Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 12-5-2010 om 1:06 uur.
Met detonatie kan je niet verder rijden.
Weet je zeker dat de zuiger niets heeft lopen fijn malen (bijv circlipje of rotzooi)
Afstellen moet al gebeuren bij een nieuwe zuiger.
squish en overmatig roken zie ik niet verbonden met elkaar.
Ja, ook een dikkere koppaking kan, zolang je er maar niet zelf 1 knipt van pakkingpapier bijv, of 2 op elkaar doet.
Wat je nu moet doen, is antwoord geven op de vraag of de oude en nieuwe zuiger identiek waren.
Zo nee, dan moet je ophouden met rotzooien en de juiste zuiger halen.
Zo ja, dan squish meten en op een juiste hoogte zien te krijgen als hij niet goed staat.
Zolang de squish niet kleiner is dan 0,6mm hoort het geen probleem te zijn.
Squish meet je dus door een stukje tin (bijv 1,5mm dik) in een L-vorm te buigen (zoon 20mm moet het haakje zijn) en dan je bougie eruit te draaien en het tin door het bougiegat steken en tegen de cilinderwand aan.
Dan de motor even tornen (kicken, electrische starter of met boormachine op vliegwiel ---> let op draairichting en dat je de bougie tegen massa aan legt en je zelf niet schokt)
Dan meet je uiteindelijk het krapste punt van de squish (niet te hard knijpen bij het meten, anders plet je het zo) en wat je ook moet controleren of de squish niet "dunner" wordt richting het midden van de cilinder (kortom, hij moet krappen worden richting de buitenkant van de cilinder, en dus wijder richting het midden, NIET andersom)
Dan carburateur afstellen.
Staat de oliepomp goed zoals ik eerder beschreef?
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved