Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'krukas doormidden!?' (ID 61457).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 27-4-2010 22:59.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki rm
[...]


als t goed is was dat uit de fabriek natuurlijk niet

vermoeiing krijg je door wisselende belastingen geloof ik. op en neergaande beweging van bigend en drijfstang, dus druk en dan weer trekkracht. maar ik weet er ook niet alles van hoor.
we hebben het pas met materiaalkunde gehad, maar ik doe de opleiding werktuigbouwkunde pas net, dus weet er ook niet alles van.
onze leeraar heeft t er weleens over gehad dat je kon uitrekenen hoe lang een krukas meer zou kunnen gaan.



en die wisselende belasting op de punten waar ie gebroken is, kan alleen komen door de massa van het vliegwiel. Dat heeft verder niets met de op en neergaande beweging van de drijfstang te maken, die belast alleen je bigend. Dat plaatje van thunderbird zou nog wel kunnen btw, daar zet die kracht zich dan af op het lager, maar op het plaatje van TS moet het door de massa van het vliegwiel komen.

Dat kan dus door onbalans, of simpelweg door de massatraagheid, die óf door heel veel optrekken/afremmen moeheid veroorzaakt, of door een tegenwerkende kracht, zoals de krukas die (stationair bijv.) liever de andere kant opdraait dan dat het vliegwiel gaat...



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved