Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Gereedschap Cilinder Tuning' (ID 61335).
De reply is geschreven door tvmierlo (UserID 15421) op 16-4-2010 13:20.
met een ronde vijl kun je goed de uitlaatpoort aanpakken, voor de spoelers heb je een haakse frees nodig. Beter laat je de spoelers zo, of je laat ze aanpassen. 1 tip: bereken eerst de blowdown en de timingen van de spoelers en de uitlaatpoort. Kijk daarna wat je wilt: racen?(veel toeren, smalle powerband met hoge piek) of crossen/straatgebruik? (wat minder toeren, bredere piek, maar minder maximumvermogen. Zelf heb ik op mijn MTX de cilinder zo aangepast dat de uitlaatpoort ongeveer 185 graden openstaat en de spoelers rond de 124 graden. Dit loopt mooi voor straatgebruik en cross. Maar het allerbelangrijkste is nog een uitlaat die goed aansluit bij de timingen.
Als je wat meer toeren wilt, wat meer vermogen en je geen bezwaar hebt dat je koppel en de breedte van je powerband er iets op achteruit gaan, dan kun je gerust je uitlaatpoort 1 of 2mm verhogen. Doe dit aub in kleine stapjes, je kunt namelijk niet terug. Je kunt ook je zuiger aan de uitlaatkant wat wegvijlen, dit is niet ideaal, maar als je te ver gaat, pak je gewoon een nieuwe zuiger. Hetzelfde geldt dan ook voor de spoelpoorten, deze heb ik langer open laten staan door de zuiger aan de kanten van de spoelpoort 1 tot 1,5 mm weg te vijlen. Maar uiteindelijk geldt hiervoor ook: te veel is niet goed(ook niet voor de zuiger zelf).
O ja: als je de uitlaatpoort verbreed, kun je het beste een grens aanhouden van 67% werkelijke breedte van de diameter. Dus niet de poortmapbreedte!.
Voor meer info: hier zoeken of eventueel www.2stroke-tuning.nl of google
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved