Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Zuigerpen aanpassen' (ID 61211).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 6-4-2010 17:18.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
Overgens, waarom zou je met een 47mm zuiger gaan rijden?
lees het regelement maar eens goed door, een kleine wijziging:

SPECIFIEK TECHNISCH REGLEMENT 70 CC-KLASSE

1. De maximale cilinderinhoud bedraagt 72 cc

Aha, mooi op 47,6 laten dus!


Weet ik, dat is maar een bijzaak, het gaat er eerder om dat je met een dikke nicasilwand als de grootste overmaat van die zuiger bereikt is, gewoon weer een andere zuiger zoeken.
En als het zooitje een keer warmloopt, heb je grote kans dat als je hem naar 47,6mm hoond, de wand weer gewoon gloednieuw is.
Kortom, meerdere wanden voor de prijs van één.
Plus dat van 47mm een hoop mooie gesmede crosserzuigerts zijn, voor mooie prijzen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
een kleine domme reply,

Een bijpassend drijfstang op je krukas monteren?

Zover ik weet zijn er drijfstangen met verschillende maten bigends

ik heb de topic niet doorgelezen vandaar dat ik het niet wist.

Wat ik wel weet is dat.. de krukas 1 van de onderdelen zijn die het zwaarst belast worden..

wat ik wil zeggen is, als je gaat eraan gaat sjoemelen kan je binnen de kortste keren een kapotte motor krijgen. De gevolgen zijn erg groot als zoiets knapt..

Maar dat weet je zelf ook erg goed.

Leuk dat je zo'n project opstart, ik zal dit volgen =)!


Dit soort inhoudsloze reacties zit ik niet echt op te wachten, je voegt niks toe, ookal bedoel je het aardig.
Volgende keer eerst het topic lezen voor je wat post.
Ik wil het topic een beetje overzichtelijk houden.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pruttelaar

je maakt gewoon 1 busje per keer, de nauwkeurigheid waarmee je draait is goed genoeg om 2 (zga) identieke bussen te draaien. als je dit in 1 opspanning gaat maken word het materiaal tijdens het draaien weg gedrukt (langer uitspannen) waardoor je dus een grotere maat onzuiverheid hebt


voor de pers passing zou ik gewoon een r6 passing maken (bij brons) het enige probleem lijkt me dan dat je nogal moeite moet doen om die bus er netjes in te krijgen aangezien het alu nogal zacht is.. hiervoor kun je uiteraard ook de bus in vloeibaar stikstof doen, waardoor deze superveel krimpt alsn je alu gebruikt lijk mij een p6 passing ruim voldoende aangezien de uitzetting redelijk gelijk is (zal een paar mikron schelen per 100 graden), voor de overgangs passing en K7 passing, dan zit deze met grotere temperatuurs verschillen nog steeds wel aardig vast.

dan heb je voor het gat in de zuiger een tolerantie van 14 +18/0 mikron, voor de buitenkant van de bus, 14 +34/+23 (brons) 14 +29/+18 (alu) , voor de overgangs passing zou het 12 +6/-12 voor die overgangs passing zou ik wel eerst eens meten hoe groot de pen is, en het gat daar gewoon op pas maken




Dankjewel voor de concrete post! en dat je meteen even de getalletjes in de tabel hebt opgezocht voor me.

Wat betreft het in 2x opspannen van het materiaal in de draaibank omdat je het "wegduwd" valt denk ik wel mee, aangezien het maar circa 25mm uit de klauw hoeft te steken.
Maar desalniettemin zal ik het in 2en doen.

Vloeibaar stikstof heb ik niet, maar wel een goed regelbare oven tot circa 1000graden, dus ik kan denk ik ook wel de zuiger daar in leggen en busje gewoon kamertemp (welke temp zou de oven/zuiger moeten hebben denk je?)

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Han -
dus een malossi as icm dat naaldager die je zegt (14/17), dan zou het probleem voor niek opgelost zijn?


Beter topic lezen! er komt GEEN andere drijfstang in!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]


Een bronzen bus blijft niet heel bij hogetoerentallen.
Er zijn naaldlagers te krijgen met de maatvoering 17 x 14. Dit is eigenlijk de beste oplossing.


Zoals ik eerder al navroeg in dit topic of een doppler endurance krukas/drijfstang net als de originele derbi krukas die ik had nagemeten een 15mm smallend heeft, als dit nu dus een 17mm smallend blijkt te zijn dan ga ik uiteraard gewoon voor een 17 x 14 naaldlager.
Iemand die weet of dit zo is? ik ga het zelf nu ook uitzoeken.

Hoe weet jij dat zoon bronzen bus niet heel blijft bij hoge toerentallen?


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]


Passing is niet het zelfde, buitenmaat is + binnen maat is -.
afdekplaatjes zijn schijfjes waardoor het busje en de pen er niet uit kunnen lopen. de circlip komt dan weer tegen het afdekplaatje aan.

Ik heb gewoon C45 gebruikt, zuiger is een Mahle.


Dat bedoek ik ook, dat het aan de binnen en buitenkant even "krap" zit, en je dus net zo makkelijk het busje uit de zuiger duwd wanneer je de zuigerpen eruit probeerd te duwen.

Dus zoon afdek plaatje zit tussen een busje en een circlipje?!?
Of bedoel je tussen het naaldlager/smallend en het busje.

Is dat een gesmeed zuigertje? en van welke dia?





Ben vandaag overigens mijn stage begonnen bij Varamo Moulds, waar ze matrijzen maken (CNC frezen/draaien en Vonkverspanen vooral, en een hoop dingen met passingen) dus hier heb ik veel mogelijkheden om busjes te maken.



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-4-2010 om 17:48 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved