Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Zuigerpen aanpassen' (ID 61211).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 5-4-2010 21:37.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
In mijn sprinter rij ik ook al tijden rond met 2 busjes en afdekplaatjes in mijn zuiger (ook van 14 naar 12) het blijft gewoon heel.

Passing: de 14mm uitwendig +0.01 ~ 0.015. 12mm inwendig min 0.01 ~ 0.015


Er zijn ook naaldlagers te koop welke met 1.5mm naalden werken zodat je gewoon de originele pen kan houden.


Top, hier heb ik wat aan, alleen een paar vraagjes:
-Welk materiaal gebruik je voor de busjes?
-Wat bedoel je met afdekplaatjes?
-Je hebt gelijke passingen gebruikt voor de binnen en buitenkant van de busjes, gaan nou niet iedere keer de busjes er ook uit als je de zuigerpen eruit duwd?

En wat voor zuiger gebruik jij overigens?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]


Hij bedoelt dat je dikkere naalden kan kopen voor in een naaldlager.
Dit gaat voor jou niet op, want je wil van klein naar groter gaan, niet van groot naar kleiner.


Kennelijk bedoeld hij dus echt losse naalden.

Ik weet niet of je de volgende vraag van mij nog over het hoofd hebt gezien:

Oohja, ik kreeg toestraks tijdens het brainstormen met mijn pa over het onderwerp nog een idee.
Ik heb hier nog wel wat pen12 zuigertjes liggen die gesloopt zouden mogen worden, en als je daar nou rondom het bestaande zuigerpen-gat de busjes van kan maken heb je iig een paar voordelen (maar ook nadelen).
Voordelen zijn natuurlijk dat je het juiste materiaal hebt, en de binnenste passing van het busje niet hoeft te maken aangezien je die al hebt (en dit netjes perfect rond en de juiste ruwheid etc is)
Het nadeel is natuurlijk dat de zuiger moeilijk netjes rond om dat gat kunt wegdraaien...
En je dus om het midden te vinden van het "gat" uitklok apparatuur en skills zou moeten gebruiken op het zuigerpen gat. (die ik niet heb)
Vraag me af hoe jij over deze mogelijkheid denkt Leen, is dit laatste enigzins precies te doen door een geschoold iemand zoals jij? of is dat veel te moeilijk doen voor iets wat op een andere manier makkelijker/beter kan?



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]

Losse naalden pasten we eerder al toe bij Honda crossers voor hobby rijders die aan het einde van hun zuigermaten zaten met 15 mm pistonpen (std. 54 boring).
Door oudere zuigers met 14 mm pistonpen (std. 56 boring) te pakken konden ze weer 2 mm groter.

Als je pistonpen 12 mm is en je drijfstangoog 15 mm moet je dus 3 mm opvullen, dit kan dus met losse naalden van 1.5 mm.

Ook kun je bij Wössner een zuiger op maat laten maken.

Of 2 titanium verloopbusjes met borst op maat honen.




Ik had inderdaad geinformeerd bij Wössner, maar de aantal werden me dat toch iets te groot.

Bedankt voor de reacties, ik zit alleen nog met een paar onduidelijkheden over de dingen die u heeft verteld, namelijk:

Leg je er ze dan gewoon vol rondom in zodat ze niet gaan verdraaien (dus niet in dezelfde richting als de pistonpen liggen)?
En tegen het er simpelweg aan de zijkanten uitlopen van de naalden moet de ruimtes tussen de zuiger en het smallend worden opgevult met ... ?

En wat kunt u ons vertellen over de vraag "waarom er geen bussen ipv naaldlagers worden gebruikt in de racerij"?

Is titanium een must, of voldoet aluminium of brons (of andere suggestie) ook?

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 22:01 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved