Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Zuigerpen aanpassen' (ID 61211).
De reply is geschreven door Niek de Wildt (UserID 13667) op 5-4-2010 18:40.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
ik zu de drijfstang 1mm groter maken, en hier een bronzen bus in laten persen



Zoals Leen hieronder zegt, is opboren niet nodig want je kunt best dunwandige busjes maken.
Maar als dat niet het geval zou zijn, dan zou ik me sterk afvragen of het zooitje wel heel blijft als ik het smalleind zo verzwak.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik zou ook voor brons gaan en een klemspanning van ongeveer 0.06mm aanhouden. De zuigerpen mag best strak in die bussen zitten en die bussen moeten zelf ook goed vast zitten in het alu. Gevaar van alu van je zuiger blijft dat alu een flink uitzettingscoefficient heeft.

Al nagedacht over de clipjes? Hoe wordt de zuigerpen geborgd?
Balans? Sinds wanneer komt hier balans bij kijken?



Jij hebt het nu over 2 bronzen busjes voor in de zuiger, Thijsse hierboven had het over een bronzen bus in het small-end persen ipv naaldlager en gewoon een pen14 zuiger gebruiken.
(dacht dat je dit misschien verkeerd had gelezen)

Hoe dan ook, waarom brons ipv alu voor de 2busjes voor in de zuiger?

De busjes hoeven maar te komen tot het oude circlip-geultje dacht ik zo, dus dat je nog gewoon 14mm circlips kunt gebruiken.
Normaal komt de zuigerpen immers ook maar tot daar.

Ja wat betreft balans heb je gelijk, ik heb niet het goede woord gekozen, ik bedoel meer in de zin van: is het met mijn middelen netjes te doen of wordt zoon busje geplet oid waardoor je het zooitje gaat klapperen enz.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
Een bronzen bus kan je veel dunner maken, een naaldlager is altijd beperkt in zn compactheid door de aanwezigheid van een buitenschaal en naalden.
Een bronzen bus kan prima een buitenmaat hebben van 14.5 en een binnenmaat van 14.

Heb je de beschikking over een freesbank met digitale uitlezing en een setje meetklokken?
Dan zal ik wel eens even nadenken over hoe ik het geheel aan zou pakken, maar een bronzen bus draaien en je smallend aanpassen zou in dit geval toch het simpelste zijn denk ik...



Heb net even een std derbi drijfstand opgemeten, het small-end is rond 15mm ipv 14,5 dus het busje zou dan 0,5mm dik zijn ipv 0,25mm dus dat scheeld ook een beetje.
(want ik neem aan dat een een Doppler Endurance drijfstang dezelfde maat small-end heeft als een std stang? iemand?)

Maar waarom rijden ze in de racerij, en in straatbrommerts dan allemaal met naaldlagertjes?
Je leest vaak dat naaldlagers het probleemkind zijn van hoogtoerige machines dus wat dat betreft zou je meteen aan een bus ipv lager denken idd, maar er moet toch een reden zijn waarom men bij die krengen blijft?

Ook zou ik dan niet weten welke passing ik voor dat bronze busje zou moeten gebruiken om de zuigerpen, dat komt denk ik best kritisch mbt de kantel-eigenschappen (en de opwaarse en zijwaardse speling) van de zuiger.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen

En nog wat, waarom zou je iets dat slechts 25mm uitsteekt buiten de klauw gaan ondersteunen met een center?
als dat center niet 100% in het verlengde van de hartlijn van de 3 klauw/spantang staat, dan druk je je draaiwerk dus scheef weg, en ben je overdreven gezien een conus aan het draaien.


ik heb fijnmechanica gedaan, ik kan dingen uit het handje op 0,001mm nauwkeurig draaien, ik weet waar ik over praat.



Ik snap wat je bedoeld wat betreft dat center, overdrijven is mijn grootste zwakte
Ik weet dat jij fijnmechanica hebt gedaan, en had ook een reactie van je verwacht

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Losse naalden zijn soms een oplossing.


Ben nog steeds benieuwd naar wat u hiermee bedoeld.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-4-2010 om 18:44 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved