Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Uiterlijk Forum in het onderwerp 'Project: RD opknappen/ verbeteren.' (ID 53083).
De reply is geschreven door kenny77 (UserID 11550) op 27-3-2010 20:27.

naja het rijd dus.
http://www.youtube.com/watch?v=r5318AoGF6s
(filmpje had ik al geplaatst, maarja)
ondertussen ongeveer 50km ermee gereden.

Rijd opzich voor een rd50 blokje niet zo heel verkeerd.
Is geloof ik ook wel sneller als mijn 93cc dt.

Maar toen ik tegen de wind in reed en moeite ermee had om hem in de toeren te houden.
Kwam Olaf even dik langs gesjeesd.

En toen had ik wel weer genoeg van het blokje.

naja dan heb ik 3 opties.

80 blokje met een 93cc autisa
yz80 blok van 1980
yz80 blok van 1982

dt80 blok is betrouwbaar, maar nog sloom.

yz80 blok 1980:
heeft het probleem dat de cilinderkop aan een kant de koelribben half weg heeft voor de uitlaat.
Niet zo mooi dus
Wel 14.5 pk, maarja dat gaat ook weer vervelen.
voordeel past er zo onder.

yz80 blok van 1982:
heeft een gare versnellingsbak
past niet zo eronder
wel volgens de gegevens en vorige eigenaar 20/21 pk, dat maakt het met 80 kg (droog) dat de RD nog weegt wel grappig.

Dus ga ik toch maar voor het 1982 blok.

Al heel vaak eraan gedacht om dat blok te gebruiken, maar door de gare versnellingsbak en de schaarse onderdelen ervoor is dat nooit wat geworden.

Dus had ik mijn oma van de week maar eens gebeld of zij nog wat in haar magazijn had liggen.
toevallig had zij nog wel een versnellings bak van een "80 yz80 blok liggen.

Maar eens opgehaald en na wat vergelijken met de "82 yz80 bak, moet hij wel erin passen!

de verhoudingen van de bakken zijn niet het zelfde , maar dat zal wel loslopen.

ook maar een "80 yz80 5 plaats koppeling uit de rek gepakt.
die heeft iets zware verhoudingen dan normaal, dus als ik het goed heb worden de versnellingen dan ook wat langer, wat ik weer goed over de weg kan gebruiken.
heeft wel platen met minder voering dan het "82 blok , mocht het slippen kan er ook nog een 6 plaats van worden gemaakt.


de bakken:



vanaf links, nummer 1 en 3 is 1982, 2 en 4 is 1980

de as diameter waar het tandwiel opzit is van een 1982 blok wat dikker, maar een bus laten draaien is ook het probleem niet.



op bovenstaande foto is as, nummer 3 (vanaf links) ,ook te zien dat die is ingesleten.
ook de tandwielen van het 1982 blok hebben veel meer speling dan normaal en sommige tandwielen zijn beschadigd.

cilinders links een polini (wat nu erop zit) en rechts de yz80 cilinder dan.

yz cilinder ziet er wel een beetje gaar uit op de foto's maar dat is niet zo.
helaas geen vlinder, die zit er pas vanaf 1984 in.







gebruikt een boring van 47mm (zit een overmaatje bij mij in) en een slag van 46m.
zit nu een wiseco zuiger in, die nog wel even mee kan.

blokje dan, originele yz radiator heb ik ook, eens kijken of ik daar wat mee kan.






Goed nu ik dus eindelijk een versnellingsbak ervoor heb, kan het blok in principe in elkaar worden gezet.
Maar wanneer het er dan onder komt moet ik nog even kijken, denk pas als ik de volle kuip erop heb zitten.
Anders ziet het niet uit met de radiator.

enigste wat ik nog niet heb is een uitlaat ervoor, voor de rest heb ik hem nu wel compleet.

Mijn remmen zijn nu al ruim voldoende, dus dat is het probleem ook niet.

deze is geloof ik wel te vergelijken met het blok dat ik heb: http://www.youtube.com/watch?v=gXPvHVLa440

maargoed weer een hoop plannen, eens zien of het wat wordt.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved