Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'voortandwiel vervangen.' (ID 61048).
De reply is geschreven door popiv (UserID 17505) op 26-3-2010 0:19.

zal ik 't nog s proberen uit te leggen.

Wat ik in feite bedoel is dat je in de zesde versnelling makkelijker moeren aan je krukas/primaire as kan losdraaien doordat deze twee minder snel mee gaan draaien wanneer je kracht zet op de moer.

De theorie hierachter:

In de hoogste versnelling zal het grootste tandwiel op je primaire as de kracht overbrengen op het kleinste tandwiel van je secundaire as.
Zo heb je het grootste toerental op je secundaire as bij het laagste toerental op je primaire, en dus de hoogste snelheid met je brommer, zoals hier ook al gezegd.

Dit principe heb je ook bij fietsen met versnellingen. Zwaarste versnelling heeft grootste tandwiel voor en kleinste achter. Maar, op een fiets zal het je opvallen dat als je vanuit stilstand probeert weg te rijden in de zwaarste versnelling dat (als je probeert net zo snel weg te rijden als in de lichtste versnelling...) je ontiegelijk veel kracht moet zetten vergeleken met wegrijden in de lichtste versnelling.

De zwaarste-lichtste versnelling op een fiets staat gelijk aan de
6de-1ste versnelling bij een brommer.

Samengevat: als je het toerental van de primaire as verlaagt moet de arm groter worden om het moment gelijk te houden. (En omdat de arm een constante is, namelijk de straal van het tandwiel) wordt de kracht die je moet zetten groter om in beweging te komen.

Dus als je je brommer in de 6de zet en je draait je vliegwielmoer los zal dat makkelijker gaan omdat je meer kracht kan zetten voordat je brommer gaat rijden.

Nu het argument dat je je brommer makkelijker aan kan lopen in de 6de. Dat klopt inderdaad want je brengt nu de kracht over op de ander kant van het systeem. (Bij een fiets dus het kleinste van de twee tandwielen)

duidelijk?

edit: als nu blijkt dat je brommer alsnog gaat rijden terwijl je aan de moer draait dan heeft remmen wel degelijk zin. Want dan moet je de wrijvingskracht van de rem ook nog compenseren met je moersleuteltje voordat je brommer weer in beweging komt.

Dit bericht is gewijzigd door popiv op 26-3-2010 om 0:53 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved