Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'voortandwiel vervangen.' (ID 61048).
De reply is geschreven door Maup (UserID 18356) op 25-3-2010 22:27.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: popiv
[...]
wat betreft de secundaire as heb je idd gelijk, maar als je bijv. je vliegwielmoer wil losdraaien zonder een zuigerstop of wat dan ook kan je m t beste in de zes zetten en op de rem trappen. En dit heb ik uit eigen ervaring dus sowieso dat het klopt, in de 1 wou het namelijk niet in de zesde wel
Het klopt zoals veel mensen al zeggen niet wat je zegt.
Ik zal het even speciaal voor jou simpel proberen uit te leggen aan de hand van een praktisch voorbeeld.
Okej let op: Wanneer je in zijn één rijd, moet je veel toeren maken om een bepaalde snelheid te rijden, zeg 30km/h. Wanneer je nu in zijn zesde versnelling 30km/h rijd maak je juist heel weinig toeren. right?
Nu doen we het andersom: Je brom staat in zijn 1 en je probeert hem vooruit te duwen. Je blok moet nu veel toeren maken bij een relatief lage snelheid. Dit kost veel kracht en je band kan zelfs gaan slippen.
Nu trap je hem in zijn 6 en je gaat een stukje lopen met je brom.
Je zal merken dat hij veel minder toeren maakt. (snap je het nog????)
Minder toeren kost ook minder kracht, nja, je hebt als het ware een grotere hefboomkracht dus je hebt een grotere kracht maar een kleinere verplaatsing. (tandwielen kun je beschouwen als hefboom).
Dit is het hele principe van een versnellingsbak. Meer snelheid met dezelfde toeren, of nu dus dezelfde snelheid met minder toeren.
Je draait dus makkelijker een bout aan je achtertandwiel of voortandwiel los wanneer je bak in z'n 1 staat omdat je een kleinere hefboomkracht hebt. PUNT
edit: Als je op je achterrem trapt heeft het helemaal geen verschil, want dan heb je niks met je versnellingsbak/blok te maken. Je rem zit toch gelijk op je wiel en tussen je remschijf, achtertandwiel en voortandwiel zit een vaste verbinding.
Dit bericht is gewijzigd door Maup op 25-3-2010 om 22:31 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved