Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Brommer goed of slecht' (ID 61044).
De reply is geschreven door hggf (UserID 18903) op 23-3-2010 10:32.
vooral dit stukje is interessant;
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: orionmotorsbenelux
Beste lezers,
Het viel vandaag wat op, dat er erg veel bezoeken vanaf dit forum op onze website binnen kwamen. Blijkt dat er een onderwerp over de Orion brommers is aangemaakt, en dat er nogal wat vragen worden opgeworpen.
Misschien dat wij als importeur zijnde, enkele vragen hier alvast kunnen beantwoorden.
Overigens kunnen ook veel antwoorden op onze website worden gevonden, waar veel gebruikers hun ervaringen kenbaar maken en ook hun vragen posten.
Het frame:
Orion is van oorsprong een crossmerk.
De AGB-29 is eigenlijk ontworpen als 140cc pitbike.
De AGB-30 en RX50 (cross-uitvoering heet AGB-36) bestaan beide in 250cc cross-uitvoering.
Met de cross-versies kan gerust voluit worden gegaan op de crossbaan (dus ook jumps maken etc.), daar zijn de frames op gebouwd.
De frames van de straatlegale versies zijn identiek aan de cross-versies.
Wij geven weliswaar 1 jaar garantie op het frame, maar kunnen zelfs wel 5 jaar garantie geven, want de frames zijn in het normale verkeersgebruik onverwoestbaar.
Als importeur hebben wij natuurlijk een reserve AGB-30-frame op voorraad liggen. Maar dat ene frame ligt hier al 1,5 jaar onverkocht te liggen. Er is nog nooit iemand geweest voor een vervangend frame, omdat er nog nooit 1 stuk is gegaan. Zelfs na ongelukken niet.
Minpunt van de frames is, dat ze van gehard staal zijn (aluminium kan niet voor deze prijs), net als reguliere fietsframes. Bij beschadiging roesten de frames. Oplossing is, om beschadigingen direct bij te werken met een lakstiftje.
Samengevat: De frames zijn zwaar over-gedimensioneerd voor gebruik op de openbare weg.
Formaat:
Het formaat van de AGB-30 is vergelijkbaar met de Derbi Senda. Tot 2m00 is het geen enkel probleem om deze brommer comfortabel te besturen. Wel is het zo, dat hoe langer de bestuurder is, hoe minder ruimte de passagier heeft om ook comfortabel te zitten. Maar ja, dat probleem is onoplosbaar bij welke brommer dan ook.
De RX50 is nog iets groter - al scheelt het slechts centimetertjes - en ook het zadel biedt iets meer houvast voor de berijder(s).
De AGB-29 is veel kleiner. Het is sowieso een 1-persoonsbrommer, en eigenlijk importeren we deze brommer speciaal voor België, waar deze brommer zeer populair is. Dat komt omdat in België men de eerste jaren dat men het brommerrijbewijs heeft geen passagier mag vervoeren. En als je dat dan toch niet mag, kun je het beste een licht 1-persoonsbrommertje kopen, die ontgrensd standaard al 80 Km/uur haalt. Maar de AGB-29 is niet geschikt voor personen langer dan 1m85, want het blijft een omgebouwde pitbike, en die zijn per definitie klein. Van dit type brommers moet je bewust houden en anders niet kopen. Hij is eigenlijk te klein, maar wel leuk en razendsnel, zeker voor een 4-takt 50cc.
Blok:
Het blok is van Lifan.
Voor veel Nederlanders zal dit een onbekend merk zijn, maar in China is het zeer bekend en 1 van de grootste motorfabrikanten.
Deze week was in het nieuws, dat Lifan in Ethiopië (!) auto's (!!) gaat bouwen en dat een Nederlands bedrijf (!!!) 50% eigenaar is van de fabriek aldaar. De auto's zullen volgend jaar in Nederland worden geïntroduceerd (!!!!).
Goed, hoe dan ook, Lifan is dus niet bepaald de bangste.
Terug naar het blok onder de AGB-30 en RX50.
Beide brommers hebben hetzelfde 50cc 4-takt blok. Dit blok is oorspronkelijk gebouwd als 125cc. Er is voor de straatmodellen een 50cc cilinder op gezet.
Ook hier geldt weer, dat het blok zelf overgedimensioneerd is.
Wel moet het reguliere onderhoud voor 4-takt blokken in acht genomen worden. Dus: netjes inrijden volgens de aanwijzingen, op tijd olie verversen en bij iedere beurt kleppen controleren, en indien nodig bijstellen. Doe ja dat allemaal netjes, dan rij je met dit blok de wereld rond.
Gemiddeld verbruik: 35 tot 40 Km per liter brandstof (Euro95) bij stadsgebruik.
Orion kwaliteit:
Uit China komen veel bikes. Helaas ook veel troep.
Orion is nog niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Yamaha (alhoewel het frame/brug/vork wél beter is), maar daarom kost de Orion ook slechts de helft of nog minder dan A-merk-brommers uit deze klasse.
Maar Orion is momenteel wél het beste wat China te bieden heeft.
Daarnaast heeft Orion als enige Chinese merk een solide importeur in de Benelux en veel andere Europese landen (Frankrijk, Spanje, Tsjechië, Polen, Duitsland, etc.), die garant staan voor de snelle beschikbaarheid van onderdelen in geval van calamiteiten.
Orion onderdelen zijn relatief zeer goedkoop en bestel je via de website direct uit het magazijn van de importeur, en krijg je binnen 1 werkdag met DHL thuisgestuurd, zodat je snel weer verder kunt brommeren. Vaste Klanten krijgen zelfs nog eens 20% extra korting op die onderdelen.
Snelheid van de brommers:
Een 4-takt is relatief moeilijk op te voeren.
Standaard en begrensd rijden alle modellen 45 Km/uur.
Ontgrensd rijdt de lichte AGB-29 +/- 80 Km/uur.
De AGB-30 en RX50 rijden ontgrensd 58 Km/uur.
Opvoeren / sneller maken:
Voorop gesteld dat het illegaal en gevaarlijk is (als RDW-erkend importeur zijn wij verplicht dit te vermelden natuurlijk, dus niet lachen...) om een brommer op te voeren.
Voor de AGB-29 komen binnen enkele weken pasklare 70cc boost kits beschikbaar. Vooral voor sneller acceleren is dit ideaal. De topsnelheid kan verhoogd worden tot 90/95 Km/uur.
Een andere makkelijkere optie is om gewoon een 125cc blok te kopen. Deze is zonder veel moeite te bevestigen want de ophangpunten zijn identiek. En voor de Chinese prijs van slechts ¤ 260,00 ben je klaar. Oom agent leiden we om de tuin door een 125cc blok te leveren met 48cm3 inscriptie op de cilinder. Dat noemen we voor het gemak een gietfout.
Voor de AGB-30 en RX50 hebben wij vooralsnog geen boostkits. Wel kan onder deze brommers standaard een 125cc blok of aan de durfals zelfs een 250cc blok worden geleverd. Hoogst illegaal, maar snelheden tot 120 Km/uur kunnen hiermee worden gehaald.
Van 0 naar 45 Km/uur: 1,4 sec.
Er hoeven geen verdere aanpassingen aan de brommer zelf te worden gedaan, aangezien alles aan de standaard 50cc identiek is (remmen, luchtfilter, achterbrug, etc.) aan de 250cc cross-versie.
Aan de buitenkant van het blok is het onderscheid tussen 50cc, 125cc en 250cc slechts voor een getraind oog te zien.
Asbest-vrij:
Sinds 1993 is het gebruik van asbest in NL verboden, tegenwoordig in heel Europa. In de meeste Chinese motoren wordt echter nog steeds asbest toegepast, omdat het sommige onderdele goedkoper maakt. Bijvoorbeeld in remvoeringen (asbest voorkomt ook piepen), drukgroep, pakkingen en de uitlaat.
Orion brommers zijn gegarandeerd asbest-vrij.
Het zou inderdaad vanzelfsprekend moeten zijn, dat er geen asbest wordt toegepast, maar de werkelijkheid is helaas anders, zoals wel vaker Chinese producten vanwege verboden stoffen in het nieuws komen.
TZR met Orion-blok:
Deze meneer heeft het blok inderdaad bij ons gekocht. Overigens gaat het in dit geval om een Ducar blok. Orion gebruikt op zijn 125cc modellen Ducar blokken met horizontale cilinder.
Orion bouwt sowieso zelf geen motorblokken, maar koopt deze bij gerenommeerde motorblok fabrikanten.
50cc horizontale cilinder: Zongshen
overig horizontaal: Ducar
50cc staande cilinder: Lifan
125cc en 250cc staande cilinder: Zongshen.
Zongshen, Lifan en Ducar klinkt voor leken als Hakkietakkie en Hatseflats, maar zijn in China vooraanstaande merken.
Beetje lange post geworden, maar hopelijk zijn hiermee veel vragen beantwoord.
Orion Motors Benelux
Dit bericht is gewijzigd door orionmotorsbenelux op 12-1-2009 om 0:59 uur.
Dit bericht is gewijzigd door orionmotorsbenelux op 12-1-2009 om 1:08 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved