Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'kwaliteit nederlandse benzine' (ID 60750).
De reply is geschreven door cnorretje (UserID 14840) op 4-3-2010 18:25.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


volgens mij zit je er met je berekening ook redelijk naast..

een warmte capaciteit is volgens mij in J/Kg/K ? dan heb je dus al een factor 40 te pakken. komt verder de verdampingswarmte nog bij die normaal vele malen groter is dan de energie die nodig is om t spul een K warmer te krijgen.

verder zou je de opgenomen warmte moeten vergelijken met de hoeveelheid warmte die benzine opneemt bij de zelfde geleverde energie ofzo? in ieder geval niet daar onder de deelstreep zetten.

ook lijkt me een rendement van 50% wel reden voor een feestje

je hebt gelijk ja. ik heb het ook even voor benzine uitgerekend (daar had ik betere gegevens van)

Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 35 MJ energie vrij.
Warmtecapaciteit: 1,64 * 10^3 J/(liter*K)
Benzine kan neemt bij opwarming van 80 K (1,64 * 10^3 J/(liter*80) 131.200 Joule op.

Dat betekend: (131.200 / 35.000.000) * 100% = 0,375% bij 100% omzetting in warmte. Dat zal uiteraard iets minder zijn, want je komt ook vooruit en er komt ook geluid uit, dus stel dat het 70% rendement is.
dat is dan 0,375/0,7 = 0,54 %. Dat is ook erg weinig. Ik wil niet meer zeggen dat het verwaarloosbaar is, maar het is zeker niet de belangrijkste reden van een vastloper

oja, en wat die deelstreep betreft, dat kan wel want hier vergelijk je gewoon hoeveel energie de brandstof levert en hoeveel hij opneemt (bij dat temperatuurverschil).



Dit bericht is gewijzigd door cnorretje op 4-3-2010 om 18:26 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved