Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'vragen mbt aankomende revisie' (ID 60755).
De reply is geschreven door Royal Club (UserID 10377) op 2-3-2010 16:04.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Heren (& dames?),

Nu dat ik mijn brommer helemaal zomerklaar heb gemaakt, en hij er echt spik en span uitziet (jaja, 75 euro aan nieuwe boutjes, en nog een onmeunige hoop geld) ben ik eigenlijk klaar. Nu jeukt het mij om mijn blok te reviseren. Er zit namelijk een suizend geluid in mijn lagers. Van het zomer zou ik graag zorgeloos willen rijden. Ik wilde dit al eerder doen, maar de financiering en het tijdgebrek deden mij de das om.

Als ik toch ga reviseren doe ik het in een keer goed, en wil ik eigenlijk alleen de carters, koppeling en versnellingsbak houden. De krukas, cilinder en zuiger, lagers, keerringen, koppelingsveren en pakkingen wilde ik vervangen.

Ik moet daarom verschillende dingen aanschaffen. Ik dacht hierbij aan een leuke 50cc pretcilinder (a 160E) en een krukas (a 65-80E). Suggesties stel ik op prijs. Ik blijf wel rijden met mijn leovinci v6 uitlaat, en standaard inlaatset.

Nu heb ik hier een aantal vragen over, om de situatie voor mezelf wat duidelijker te maken.

1. Is het reviseren goed zelf te doen? Ik werk zelf in een motordemontage bedrijf als bijbaan, en versnellingsbakken en dergelijke zijn mij niet vreemd. SP1 en CBR 900rr bijvoorbeeld.
is prima te doen. de bak in elkaar zetten zo dat ie ook nog schakelt vraagt soms even tijd, maar verder is het prima te doen.
2. Ik wil mijn oliepomp bewaren, omdat ik anders bij elke tankbeurt 30 muntjes in een gare pomp moet gooien. Werkt een oliepomp goed op een 50cc pretcilindertje?

ik zou die oliepomp lekker eraf halen. zijn nogal kapotloop gevoelig, en dat heb jij niet door als je aan het rijden bent tot het telaat is. je koopt bij euroscooters of scooterpowershop een stage 6 mengflesje en je sloopt je olietank uit je buddy. kan je een fles olie in kwijt en dat flesje kan in je kontkappen
3. Moet de carterbegrenzing eruit gehaald worden voor een vervangende cilinder, of kan die blijven zitten omdat ik toch weer voor 50cc ga?
volgensmij heeft jouw bouwjaar geen carterbegrenzing meer
4. Wat voor cilinder en krukas raden jullie aan? Eventuele suggesties over andere dingen zijn altijd welkom.
rito/doppler krukas. als koppeling zeg ik altijd direct polini 5plaats. maar origineel laten uitdraaien naar 5platen is ook een optie.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden,

Alvast bedankt!

Mathys

P.S. De brommer betreft een tzr van 2006 met am6 blok, standaard cilinder met grote uitlaatpoort (ik denk zelf niet origineel), Standaard inlaatset en carburatie en een leovinic v6 uitlaat. De vertanding is 12-46.




Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 2-3-2010 om 15:20 uur.



sugessties:
-maak van een stapel oude tussenplaten een blokkeer sleutel voor het los en vastmaken van je koppeling. regel/maak een blokkeer sleutel voor je vliegwiel voor het los/vastzetten ervan. Deze kan je waarschijnlijk ook gebruiken om je krukas te blokkeren om je krukastandwiel los en vast te halen.
doe dit laatste NIET met een luchtsleutel. je hebt grote kans dat je krukas wangen verdraaien tov elkaar.

-regel een momentsleutel voor het vastzetten van alle bouten en moeren.

-als de waterpompkeerring NIET lekt, laat deze dan zitten.

-check het draad van je olieaftap bout. deze is zeer gevoelig bij am6, ik heb er zelf al X kapotgedraait.. als je netjes werkt kan je hier een helicoil in plaatsen of je kan er een m8 bout in kwijt als je precies werkt.

-let op welke ringetjes waar zitten bij het demonteren van je bak/schakelmechanisme, heel vaak, bijna altijd, blijven er ringetjes plakken in je carters op de lagers en vergeet je ze of raak je ze kwijt. onthoud/fotografeer ook waar welke ringetjes zitten. ik heb het zelf vaak genoeg gehad dat ik ze weer eens op de verkeerde plek had zitten bij het schakelmechanisme, met als gevolg dat je je blok 3x in en uit elkaar haalt en niet begrijpt waarom het niet schakelt.

-kijk even in hoeverre je koppeling huis is ingeslagen. als dit vrij diep is. (meer als 2mm) moet je deze vervangen. als je dit niet doet heb je grote kans dat deze verder inslijt en je last krijgt van een plakkende koppeling, in de zin van dat je platen in je huis blijven steken en zo dus niet vrij komen.

-als je de oliepomp verwijdert kan je ook meteen het tandwiel in je carterdeksel verwijderen. dicht dit gat af met vloeibare pakking vanaf de buitenkant en met een afdekplaatje (4mm alu in een mooie vorm maken en 2gaten erin maken werkt heel mooi, beetje polijsten voor het oog )

-bij vragen inbox/msn je maar


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved