Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp '"Kleine vragen Topic Deel 42"' (ID 60506).
De reply is geschreven door ikkejw (UserID 9762) op 10-2-2010 22:59.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_Met_Puch
[...]

Ik ben niet van plan om mn cilinder te tunen, ik vraag me gewoon af tot hoe ver je zou kunnen gaan met breedtes/hoogtes/vormen van de poorten.
Hoe kun je dat berekenen/weten als je alle gegevens hebt wat betreft timingen/blowdown etc.

Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 10-2-2010 om 17:15 uur.



max poortbreedte ligt rond 65% van de boring. max ongeveer 70% met dure zuigerveren. hoe breder, hoe meer slijtage uiteraard.

blowdown bepaalt voor het grootste deel hoe breed je powerband is. als max wordt vaak 32 graden aangehouden, maar dit hangt ook af van je cilinderinhoud. bij 50cc kun je soms wel tot 33 à 34 graden gaan, als je echt voor topvermogen gaat. bij een 125 zonder powervalve wil je waarschijnlijk liever niet verder dan bv 30 graden, ivm bestuurbaarheid, slijtage ed. bij mijn MT (70cc) ligt de blowdown op 28.5, en dat loopt best lekker vind ik. op straat en in de drek.

uitlaattiming bepaalt waar je powerband ligt. hoe hoger je uitlaattiming, hoe hoger het toerental waarbij je motor max koppel produceert.

zoals je waarschijnlijk weet, vermogen = koppel x toerental. het koppel bepaal je dus met je blowdown, je uitlaattiming bepaalt waar het koppel ligt. simpel gezegd

deze informatie heb ik voornamelijk van internet, en van mijn eigen experimenten uiteraard. dit is nog maar het topje van de ijsberg, als je er een beetje professioneel mee bezig gaat moet je ook rekening houden met BMEP (poortvormen), spoelrichting, expansieuitlaat, etc.

kwa poortvormen is het trouwens belangrijk om te weten dat rondere poorten minder slijtage opleveren, en dat de kant die het eerst opent (bovenkant dus) zo breed mogelijk moet zijn. dit verhoogt het BMEP, en geeft dus meer vermogen.

haha, had ik dit allemaal getypt om een uur of 6, was ik vergeten om op plaats reply te drukken


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved