Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'onbelast draaien' (ID 60062).
De reply is geschreven door Martijn II (UserID 4778) op 4-1-2010 18:46.

nou... omdat je de motor belast.

meer frictie he, en meer arbeid, dus meer verbranding van brandstof.
Al laat jij je motorblok 13k onbelast draaien, zuigt ie nog altijd minder brandstof aan dan als je em 13k op vollast laat draaien. Daarom dus meer brandstof -> meer verbranding -> meer warmte.

En van die frictie kun je zeggen dat ie er meer van zal slijten, maar dat is bs, want alle slijtage die evt optreedt gebeurt tijdens belasting, en heb je dus iets voor terug, ipv onbelast wat geen zak oplevert.
Daarbij komt nog dat de frictie niet metaal op metaal is, en dus de oliefilm dat op moet vangen. De olie geeft de warmte uiteindelijk weer door aan de rest van het blok waardoor de boel dus sneller opwarmt.

Vraag maar aan joel koningslust, die zou onderhand moeten weten dat als je olie door een bypass ventiel perst, je olietemperatuur al op gaat lopen. en daar slijt helemaal niets.

Dus je wilt ook hebben dat je olie zo snel mogelijk op temperatuur is. Niet vanwege druk, want bij een brommerblokje heb je niet te maken met oliedruk, maar voornamelijk voor de viscositeit.

En om af te wijken van het opwarmverhaal... een motor is erop gebouwd om zijn maximumtoerental te draaien met belasting. Als je dus geen belasting op het blok hebt zijn de krachten anders.
Of die krachten een slechte invloed hebben op het blok durf ik zo niet te zeggen, maar écht onbelast kun je een blok toch niet laten draaien door de interne weerstand.



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved