Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Uiterlijk Forum in het onderwerp 'eerst verzinken daarna spuiten/poedercoaten' (ID 60063).
De reply is geschreven door Harold (UserID 10609) op 4-1-2010 0:57.
Zo'n groot onderdeel wordt meestal thermisch verzinkt(gaat door een gesmolten zink bad). Dat bad is 450 graden. Een frame heeft behoorlijk wat holle delen waar lucht in zit. Die lucht zet in no time gigantisch uit wanneer dit in het bad komt, met tot gevolg dat opgesloten kamers kunnen exploderen.
Dus je zult op verschillende plekken gaten in het frame moeten boren zodat die uitgezette lucht vrij vlug weg kan. De plek van die gaten hangen ook af van hoe het frame het bad in gaat en je moet er ook nog rekening mee houden dat het gesmolten zink goed uit de holle ruimtes kan stromen wanneer het frame weer uit het zink bad gaat. Kan dit niet snel genoeg weg stromen dan gaat het ook mis.
Boor je die gaten niet zelf, dan doen ze dat daar in de fabriek wel voor je. En dan komen die gaten meestal op plekken waar jij ze net niet wilt hebben (zijn ze heel makkelijk in). Dus daar moet je goed mee oppassen.
Hardgesoldeerde frames kun je ook niet verzinken omdat de las dan simpelweg smelt en ze vervolgens je frame in onderdelen uit het bad vissen. (maar dat is bij een tsx frame voor zo ver ik weet niet het geval.
En dan kan het ook nog zo zijn dat bij productie van het frame er spanningen in het staal zijn gekomen. De ontwerper heeft er geen rekening mee gehouden dat zo'n frame ooit verzinkt gaat worden. Je hebt daardoor kans dat het frame krom kan gaan trekken (ligt ook aan de manier hoe hij in het bad gaat).
Electrolytisch zou ideaal zijn, dan hoef je met de bovenstande punten zo goed als geen rekening te houden. Maar bij grote onderdelen is dit volgensmij erg prijzig.
Dus ik zou er nog even over na denken als ik jou was.
Een goed natte lak systeem kan bijvoorbeeld ook een erg lange levensduur hebben, zelfs nog langer dan een poedercoat systeem.
Poedercoaten is een goede bescherming en vooral goedkoop zolang er geen beschadigingen in de laag komen (staal mag niet bloot komen). Een lak systeem heeft het voordeel dat je een beschadiging bij kunt werken.
@ niek de wildt
poedercoat bakken gebeurt bij +- 300 graden max, dat is lager dan de smelt temp van zink.
Dit bericht is gewijzigd door Harold op 4-1-2010 om 1:03 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved